Det nya LNG-fartyget M/S Gotlands ankomst till Visby följdes av ett hundratal gotlänningar som hade placerat sig på utsiktsplatsen vid Färjeleden för att bevittna när färjan gled in Visby hamn. En av dem var Hasse Parkson, som inte alls tyckte att det var konstigt att så många hade samlats för att se premiäranlöpet.
– Nej, båtarna är ju vår livlina till fastlandet, så när det kommer något nytillskott vill man såklart se premiärturen, säger han.
Och hur tycker du att M/S Gotland ser ut då?
– Jodå, hon ser ut att vara välformad för ändamålet.
Det nya fartyget beställdes 2015 och skulle ha satts in i trafik redan i påskas. På grund av coronapandemin har fartyget dock blivit liggande på varvet i Landskrona. Nu är hon dock på plats i Visby, och på lördag morgon sätts hon in i trafik.
– Det är en jättestor glädje att vi nu äntligen har M/S Gotland här i Visby, så det här är en fantastiskt bra dag, säger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.
M/S Gotland, som innan namnbytet hette M/S Thjelvar, är precis som M/S Visborg byggd i Kina, och är både invändigt och utvändigt i stort sett en kopia av systerfartyget som togs i trafik i mars förra året.
– De är byggda efter samma ritningar, och för ögat är de helt identiska. Sedan gör man alltid lite intrimningar och små uppgraderingar efterhand, men det är ingenting som någon av våra passagerare kommer att märka utan man kommer uppleva dem som två identiska systerfartyg.
Kapten Mats Thor var den som satt bakom spakarna under färden från Landskrona till Visby, och han säger att som kapten faktiskt föredrar de äldre SF1500-färjorna framför de två nya LNG-fartygen.
– Jag tycker ju att de nya är något snäpp ner, då det är betydligt mindre muskelkraft i dem, och så är det bara. Det är tack vare gasen som de nya fartygen drivs på, som bland annat gör att det blir andra inställningar från maskintillverkarna, säger han.
Men rent estetiskt är de fartygen ett steg upp?
– Verkligen! Det är väldigt mycket finare båtar vi har fått så sett, så för passagerarna kan jag påstå att det här är det finaste vi har.
Destination Gotland meddelar att man framöver kommer att bedriva trafik med de två nya fartygen samt ett av SF1500-fartygen.
– Vad som händer med övriga fartyg är upp till moderbolaget Rederi AB Gotland att besluta om, säger Christer Bruzelius.