Ett stort antal svenska arbetstillfällen till sjöss försvinner när fler rederier väljer att flagga ut sina fartyg till Danmark och Finland. Ett av Östersjöns största rederier, Finnlines, hade tidigare ett antal svenskflaggade fartyg i sin flotta. Men under Almedalsveckan kom beskedet att sex av dessa kommer att vara registrerade i Finland från och med nu.
- Det är något som får vågskålen att väga över allt mer för att flagga ut de två fartyg hos oss som fortfarande har svensk flagg, säger Johan Markström som menar att det är en bättre anpassad sjöfartspolitik som ligger bakom Finnlines beslut.
- I Finland finns politiker som bättre förstår vad det som krävs för att den kommersiella sjöfarten ska överleva. Det kan man verkligen inte säga att vi har i Sverige. Varje sådan här händelse påverkar vår egen strategi, det går inte att komma ifrån.
Finns det konkreta planer på att flagga ut fler av era fartyg?
- Inte så att jag kan säga att vi kommer att flagga ut fler vid ett visst datum, men det är självklart så att vi överväger det och diskuterar frågan varje dag.
Hur många förlorade arbetstillfällen skulle det innebära hos Wisby Tankers?
- Cirka 18-20 arbetstillfällen för svenskar försvinner direkt vid utflaggning av våra två svenskflaggade fartyg, och indirekt kan det påverka ytterligare några.
Vad exakt är det som ni är missnöjda med när det gäller den svenska sjöfartspolitiken?
- Det är hela paketet som omfattar alltifrån personalvillkor, rederiets villkor samt flaggstatens service där kostnader och tonnageskatt är ett exempel för att göra det möjligt att konkurrera på lika villkor. Sverige måste harmoniera söfartens villkor med EU och även kontinuerligt titta på villkoren internationellt.