Ska sköta färjetrafik fem år till

Avtalet för Gotlandstrafiken går ut 2015, men i går blev det klart: Destination Gotland får köra fram till 2017.
Sedan vill Trafikverket ha ett långtidsavtal med konkurrens i upphandlingen och anbudsprocess i flera delar.

Visby/Stockholm2011-10-11 04:00

- Vi är öppna för ett avtal från 2017 till 2030, konstaterar Christer Agerback, ordförande i Trafikverkets styrgrupp för avtal om färjetrafiken.

Trafikverket och Destination Gotland har enats om innehållet i ett tvåårigt avtal för färjetrafiken på Gotland från 2015 till 2017.


Korttidsavtal
-Gotlandstrafiken kräver speciella färjor och ingen annan än Destination Gotland kan gå in i ett korttidsavtal, säger Christer Agerback.

Han berättar att Trafikverket parallellt jobbar med ett långsiktigt avtal från februari 2017. I upphandlingen vill Trafikverket ha en ökad konkurrens i den gotländska färjetrafiken.

- Långtidsavtalet kan komma att gälla fram till 2030. Då är det viktigt med ett underlag för en hållbar Gotlandstrafik, säger Christer Agerback.


Uppdelning
För att få fler aktörer att lägga anbud kan processen komma att delas upp med en tjänst för driften och en för att förse Gotlandstrafiken med fartyg.

-Fortfarande finns möjlighet för antingen ett sammanhängande avtal eller två separata, förklarar han.

Destination Gotland var det enda rederi som lämnade anbud när dåvarande Rikstrafiken handlade upp färjetrafiken 2009-2014.

Då var det klart att anbudsprocessen för upphandlingen skulle delas upp i två separata delar för avtalet som skulle gälla från 2015.


Marknadsföring
- Vad som behövs nu är tid för marknadsföring av den kommande upphandlingen och det ger korttidsavtalet möjlighet till, förklarar Christer Agerback.

Inför kommande upphandling berättar han att viktiga frågor måste lösas. Bland annat väntar politiska beslut med nya miljökrav för färjorna i Östersjön.

- Det viktiga är att följa lagen. Skärpta krav på sjöfarten att minska mängden svavel i bränslet innebär en fördyring för rederierna. Alternativet är kostnader att driva färjorna med flytande naturgas, konstaterar Christer Ageback.

Från Destination Gotland finns intresse av att delta i den kommande anbudsprocessen för Gotlandstrafiken med dagens tonnage.

- Vi vill gärna delta i den kommande upphandlingen, men avvaktar de nya direktiven, bland annat med anledning av bränslefrågorna. Självklart har vi beredskap för nya miljökrav, kommenterar Bengt-Erik Bengtsson, Destination Gotlands styrelseordförande.


Minskat resande
Christer Agerback berättar att korttidsavtalet som gäller 2015-2017 växt fram under våren i diskussioner mellan Rederi AB Gotland och Trafikverket.

Enligt Trafikverket läggs Destination Gotlands trafikutbud för de två åren på nivån för 2014, vilket är högre än i dag.

- Ökningen är marginell och dagens basutbud för turtäthet ligger fast till 2017. I vårt avtal gäller automatik mellan ökad turtäthet och tillväxt i trafiken. 2010 var ett bra extremt bra år men 2011 har resandet minskat, säger Bengt-Erik Bengtsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!