Sommartrafik mellan Västervik och Visby

Redan nästa sommar kan Destination Gotland få konkurrens. Ett stort rederi vill starta sommartrafik mellan Visby och Västervik. Enligt uppgift till GA är planen kryssningstrafik med lågprisprofil.

Foto: Henrik Radhe

Visby/Västervik2012-05-19 04:00

För ett par veckor sedan fick hamnchefen i Visby hamn, Mats Eriksson, uppdraget av ett stort rederi att ta fram en förstudie till en ny linje.

- Jag håller på att titta på passagerarincheckning, bilfilter och parkeringsplatser. Jag har fått vissa underlag från aktören och jag vill försöka få till det, säger Mats Eriksson.

Han är förvånad att ingen presenterat idéerna tidigare, men menar att det finns mycket som måste lösas innan trafiken kan komma i gång. Redan i dag samutnyttjas vissa delar av hamn och terminalbyggnad mellan Destination Gotland och kryssningsrederierna.

- Det finns mer möjligheter än hinder. En av mina uppgifter som hamnchef är att få så mycket trafik man kan i hamnen, säger Mats Eriksson.


Satsar i Västervik
Projektet är omgärdat av stort hemlighetsmakeri. Ingen av personerna GA varit i kontakt med, vill uppge vilket rederi det handlar om - mer än att det rör sig om av en av de större aktörerna.

I Västervik planerar kommun och hamn redan för den nya trafiken. Man investerar närmare 500 miljoner i vägar, tågtrafik och hamn.

- Nu handlar det om ett rederi, ett av de stora i Sverige, som är etablerat på många linjer. Det inger stor respekt, säger Harald Hjalmarsson, moderat ordförande i Västerviks kommunstyrelse.

Enligt Harald Hjalmarsson gäller det sommartrafik mellan Visby och Västervik, men hans uppfattning är att det nya rederiet också tänker vara med och buda på Gotlandstrafiken i nästa upphandling.

- Från vårt håll är det inga problem från 2013 och framåt. Ett rederi kör inte en sommar utan bygger upp och kör trafiken åtminstone tre år, säger Harald Hjalmarsson.


Krävs billigare resor
Gotland tappade 35 000 turistresor med färjorna 2011. Från turisterna i Västervik hör Harald Hjalmarsson att det blivit för dyrt att åka till ön.

Han menar att satsningen på sommartrafik är ett resultat av kontakter mellan det nya rederiet och företrädare för öns näringsliv.

- Nu tänker man i ett större perspektiv. Hytt, familjepriser och att kunna äta rejält ombord. Man kan ha en stor bilparkering och resenärer som bussas ombord därifrån.

Harald Hjalmarsson utesluter inte trafik på ytterligare hamnar, i utlandet. Då skulle taxfree-handel kunna hjälpa till att hålla priserna nere.


Destinationsregion
Under Almedalsveckan kommer Harald Hjalmarsson från Västervik att besöka sina politiska kollegor på Gotland.

- Tillsammans kan vi addera Vimmerby och Västervik med Visby och bygga en destinationsregion ungefär som Toscana. Ur familjeperspektiv är det bara några timmar emellan oss, säger Harald Hjalmarsson.

Varken Tallink eller Viking Line säger sig ha planer på trafik till Gotland. Finnlines ansvarige chef har inte kunnat nås för en kommentar.

Tallink: Drev trafik mellan Helsingfors och Tallinn men har genom att köpa andra bolag expanderat till ett av Östersjöns största rederier. Man trafikerar bland annat Stockholm, Riga, Mariehamn och Rostock.

Finnlines: Finskt storrederi som till stor del ägs av den italienska jätten Grimaldi Group. I dag har man ett stort trafiknät mellan Finland, Sverige och kontinenten.

Viking Line: Åländsk rederikoncern med trafik på Östersjön. Terminal i Stockholm och stor marknadsandel på sträckan Åbo-Stockholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!