Finska kraftverket i Klinte ger lyft i Visby

I fredags påbörjades muddringen av 250 000 kubikmeter bottenmassa utanför hamnen i Klinte.

Projektchef. Daniel Backlund från finska bolaget Wasa Dredging lägger till vid Optimus..

Projektchef. Daniel Backlund från finska bolaget Wasa Dredging lägger till vid Optimus..

Foto: Henrik Radhe

webb-tv (ga)2016-09-19 11:30

Hela hytten skakar, än värre blir det längre fram när skopan når ner i kalkberget. Marko Käräjärja och Linda Backlund är kranförare ombord. De arbetar för företaget Wasa Dredging, som för 69 miljoner kronor ska sköta muddringen av Klintehamns hamn.

– Det är ett omväxlande jobb med mycket att hålla ordning på. Vi jobbar dygnet runt, sju dagar natt, sju dagar dag och är sedan hemma två veckor, säger Linda Backlund.

Från hytten manövreras skopan mot botten sex meter ner via flera monitorer. Ytterligare en och en halv meter djup ska rännan bli.

Den väldiga grävmaskinen är tio gånger större än de största på land. Med hjälp av skopan, som rymmer 22 kubikmeter åt gången, för den hela mudderverket framåt. Tre enorma ben gör att ekipaget står stadigt förankrat, medan två pråmar hämtar muddermassor. Närmare 90 000 kubikmeter ska användas för att dubbla ”Donnerkajen” i storlek västerut. Resten av massorna dumpas utanför Västergarns utholme.

I fredags fanns gott om folk längst ut på kajen i Klinte för att följa arbetet. Senast den 31 mars ska muddringen vara klar, men förhoppningen är att det ska gå fortare.

– Vi hoppas bli klara i februari, vi vill ha hem Optimus till Finland så snabbt som möjligt, vi har många andra jobb som väntar, säger projektchef Daniel Backlund.

Han berättar att företaget har byggt Optimus själva. Hur mycket det kostat vill han inte säga:

– Det är tvåsiffriga miljoner – i euros.

Muddringen i Klinte ingår i det stora arbetet med att separera verksamheten i hamnarna i Klinte, Slite och Visby.

– De tre blir en helhet som kompletterar varandra, säger hamnchef Mats Eriksson.

I och med muddringen kommer all godshantering att flyttas från Visby till Klintehamn. Det frigör plats i Visby hamn, som blivit alldeles för trång.

– Fartygen blir större och större. Nästa höst kommer LNG-färjan SF1600. När färjelägena byggdes 1981-1982 dimensionerade man terminalen för 800 000 passagerare om året. I dagsläget har vi 1,7 miljoner passagerare, säger Mats Erikson.

Han ser fram emot de tre hamnarna i samverkan. Slite med sin stora kran, Visby för passager- och kryssningstrafik och Klinte, där godstrafiken nu kan tillåtas växa rejält till glädje för skogs- och jordbruksnäringen på ön.

Muddringsarbetet:

Inseglingsrännan ska fördjupas till 7,3 meter och breddas till 53 meter i hela sin längd som är cirka 1 850 meter.

Muddringsarbetet utförs av Wasa Dredging och mudderverket ”Optimus” tar 22 kubikmeter åt gången i skopan.

”Optimus” är byggd 2014 och är på 360 ton.

För transport av muddermassor kommer två bogserande pråmar att användas med en kapacitet på 700 kubikmeter vardera.

Nya hamnytor ska anläggas väster om befintlig hamnanläggning, ut mot inseglingsrännan.

Detta innebär en utökad hamnyta på 27 000 kvadratmeter.

Arbetet ska vara avslutat senast 31 mars nästa år.

Kostnaden i Klinte landar på 95 miljoner kronor, varav staten står för 35 miljoner.

Källa: Region Gotland

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!