Ledarreplik
Vi håller med Per-Ola Olssons ledartext om att det vore bra med en saklig debatt som kan skilja fakta från fiktion. Vi vill därför påminna Olsson om att strandskyddet i grunden har två syften: dels att långsiktigt trygga invånarnas allemansrättsliga tillgång till strandområden, dels att bevara goda livsvillkor för djur- och växtliv på land och i vatten. Syftena skyddas genom ett antal förbud, bland annat mot byggande och åtgärder som hindrar allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha kunnat färdas fritt.
Forskningen visar att en av de mest avgörande faktorerna för människor att vistas i naturen är närheten. Om avståndet ökar på grund av exploatering kommer färre barn att få möjligheten att bada och komma ut i naturen. Det skapar ökade hälsoklyftor och ojämlika villkor i en situation där redan fyra av fem barn rör sig för lite.
Den biologiska mångfalden minskar snabbt och en av de viktigaste orsakerna är förstörda livsmiljöer. De små vattendragen har bland annat stor betydelse som uppväxtområde för fisk och äventyrar betydande värden för fiske-, vatten- och naturvården.
Redan när strandskyddspropositionen 2021 lades fram ansåg Lagrådet att konsekvenserna för möjligheterna att uppnå riksdagens miljömål inte var tillräckligt belysta. I dag har Sveriges friluftsmål Tillgänglig natur för alla och miljömålet Levande sjöar och vattendrag negativ utveckling. Lagförslaget försvårar måluppfyllelsen ännu mer.
Olsson menar att sjöar mindre än ett hektar, vilket motsvarar nästan två fullstora fotbollsplaner, inte är en plats för bad och friluftsliv. Det stämmer inte. Genomförs förslaget är risken stor att vi på sikt får en fragmentiserad landskapsbild med allt mindre allemansrättsligt tillgängliga stränder och vatten.
Strandskyddet skärptes 1975 eftersom det skett en omfattande expansion av fritidsbebyggelse. Exploateringstrycket har sedan fortsatt. Bara de senaste fem åren har 1483 kilometer stränder tagits i anspråk för byggnader i Sverige. På Gotland är det 15 kilometer. Det här visar att nuvarande regelverk ger goda möjligheter till undantag från strandskyddet där betydelsen av dess syfte är litet.
Vill regeringen gå vidare med frågan kan de i stället ge länsstyrelser som inte beslutat om partiella upphävande av strandskydd i uppdrag att kartlägga områden där ett upphävande av strandskyddet skulle kunna göras utan att påverka dess syften nämnvärt, samt utreda ett begränsat strandskydd om 50 meter.
Vi uppmanar regeringen att bevara våra orörda stränder som är en unik tillgång som tjänar Sverige mycket väl.