Aftonbladet skrotar Almedalstältet

Aftonbladet gör en rejäl bantning av sin medverkan på Almedalsveckan. I år har de varken tält eller egna arrangemang.

I ett jättelikt tält på bästa läge, mitt emot Campus Gotland, har Aftonbladet bjudit Almedalsbesökarna på ett fullspäckat program. Nu läggs hela satsningen ned.

I ett jättelikt tält på bästa läge, mitt emot Campus Gotland, har Aftonbladet bjudit Almedalsbesökarna på ett fullspäckat program. Nu läggs hela satsningen ned.

Foto: Tobias Wallström

Almedalsveckan (GA)2019-06-05 06:21

Aftonbladet har blivit en av Almedalsveckans största arrangörer. I ett stort tält mitt emot Campus Gotland har man bjudit Almedalsbesökarna på både grillkorv, kaffe, debatter och utfrågningar. Förra året hade de ett 50-tal egna programpunkter.

Redan i höstas deklarerade Aftonbladets biträdande redaktör Eric Rosén att man skulle skruva ned ambitionerna i år. Nu står det klart att Aftonbladet i stället för att skicka ett tält och 40 medarbetare till Gotland nöjer sig med att ha sex reportrar på plats.

– Det är tillräckligt för att göra den bevakning som är rimlig, säger Eric Rosén.

Närvaron av nazister har fått vissa att backa ur Almedalsveckan, men de har inte haft någon inverkan på Aftonbladets beslut:

– Vi låter inte bli att medverka för att det finns obehagliga människor på plats. Vi har ju nyhetsbevakning i Syrien. Det handlar om nyhetsvärdering. Vi har haft en jättestor bemanning trots att det inte har kunnat motiveras av vare sig nyhetsvärde eller tittarintresse, fortsätter Eric Rosén.

– Det finns en tillnyktring när det gäller Almedalsveckan. Alla redaktioner vet att de satsningar man gör där är att elda för kråkorna.

Eric Rosén berättade om Aftonbladets nedtrappning i en debattartikel i november.

– Efter det har jag hört att andra redaktioner också reflekterar över sina satsningar.

TV4 gör dock inga nedskärningar i årets Almedalsbevakning. Projektledaren Mattias Hägerlund berättar att man kommer att ha en mindre bevakning än i fjol – men då var det också valår. Omfattningen på årets satsning ligger i nivå med den man hade 2017. Hur det blir nästa år bestämmer TV4 i höst.

Almedalsveckans projektledare Mia Stuhre är inte bekymrad över Aftonbladets avhopp. Tvärtom tycker hon att det ska bli intressant att se vad detta kan leda till:

– Det ska bli spännande att se hur deras bevakning blir när de inte gör egna evenemang utan bevakar andras. Det kan kanske krispa till det lite.

Men har inte Aftonbladet varit ett bra skyltfönster för Almedalsveckan?

– Ja, de har haft spännande evenemang, men en nyhetsbevakning kan ge en bättre bild av Almedalsveckan utanför Visby, säger Mia Stuhre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om