Befälhavaren: Sitt ner – och håll i er

Flera färjeturer ställdes in i ovädret, men några kördes ändå över ett stormigt Östersjön på söndagen. "Körde sakta för att det skulle gå lugnare".

Foto: Dennis Pettersson

Gungig färjetur2017-10-30 19:00

Destination Gotlands kvällstur på söndagen från Nynäshamn till Visby samt måndagens vändande morgontur från Visby ställdes in, och kvällsturen från Oskarshamns sköts fram till måndagen.

Med vindar på söndagen som närmade sig stormstyrka var det ändå ett antal turer på söndagen som kördes.

Flera läsare som var med på färjorna vittnar om att det upplevdes lugnt ute på öppet hav men att det var när fartygen närmade sig Visby som det blev rejält gungigt.

Henrik Cars, vice vd på Destination Gotland och tidigare befälhavare, berättar nu om hur befälhavarna arbetade på de stormiga turerna.

– Jag har haft kontakt i dag på morgonen med de två befälhavare som jobbade i går och det gick väldigt bra sa dem, båda var nöjda med överresorna. De körde sakta för att det skulle gå lugnare. En fördel är att vi har så fina fartyg med kraftiga propellrar och roder, och att de går bra att manövrera, säger han.

Henrik Cars har tidigare varit befälhavare, inte för Gotlandsbolaget men på Silja Line. Han har också flertalet gånger själv lagt till i Visby med Gotlandsfärjorna.

På söndagen blåste det en nord-nordvästlig vind vilket gjorde turerna från Nynäshamn lugnare än de till Nynäshamn, då fartyget tvingades klyva vågorna.

– När fartyget gick från Nynäs hade man vinden rätt i aktern och då märker man inte mycket, det kan vara vilka vågor som helst, säger Henrik Cars.

Resan Visby-Nynäshamn med avgång 16.30 på söndagen var däremot troligen den mest gungiga.

– Då hade man vinden mot sig. Då körde de väldigt sakta för att det skulle hoppa lite mindre. De bedömde att det var bättre att bli lite försenade och få det komfortabelt, säger Henrik Cars.

Båda söndagens avgångar till Nynäshamn blev cirka 50 minuter sena.

Var går gränsen för att man ska ställa in en tur?

– Jag skulle säga att varje tur är så olik den andra att det är väldigt svårt att säga en exakt gräns. Det beror på hur länge det har blåst, och framför allt på vindriktningen. Vissa riktningar ger inga problem alls och andra kan göra att det blir en otroligt hög sjö. Ett fartyg driver ju en hel del så man får tänka på hur man ligger i farlederna, säger Henrik Cars.

Enligt honom är vågorna på öppet hav inte farliga, utan det är vid avgång och ankomst det blir kritiskt för befälhavarna.

– Sjön som blir när du kör på havet, den är inte farlig, det är bara att man får köra sakta. Det är till och från kaj som oftast är det svåra.

Under söndagen gjordes utrop ombord där passagerare med vilstol uppmanades att sitta ner i dem och att gästerna i restaurangtorget skulle sitta ner och hålla i sig i borden när fartyget närmade sig Visby hamn.

– Det är inte ofta det görs sådana utrop, men när fartyget kommer in mot kajen så sänker man farten och fäller också in stabilisatorerna vilket gör att det kan gunga rejält. Det är en bra sak att informera passagerarna så att de vet vad som kommer hända, säger Henrik Cars.

Fartyget använder bara sina stabilisatorer på öppet hav och kan inte ha dem utfällda när man ska lägga till.

– Det är vid den sista giren in mot Visby som man får klara sig utan stabilisatorer, och då blir det gungigt. Stabilisatorerna är bara till för att göra det bekvämt, de är inte en säkerhetsåtgärd, säger Henrik Cars.

Ingen passagerare ska ha slagit sig eller ramlat på någon av båtarna, enligt vad personalen ska ha fått höra. Men en och annan blev sjösjuk.

– Det fanns de ombord som mådde illa, absolut, men det finns åksjuketabletter att köpa ombord, säger Henrik Cars.

Var är bästa tipset i fartyget att befinna sig om man inte vill bli sjösjuk?

– Jag skulle sitta i aktern på båten, oavsett vindriktning. Där gungar det minst, säger Henrik Cars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!