BILDER: Här är DG:s nya färja!

Rederi AB Gotland har skrivit på ett kontrakt gällande en LNG-färja som kommer att levereras under 2017.
Det är den största affären under bolagets historia.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2014-11-14 10:58

Klicka här för att se färjan i ett större format!

Fartyget kommer att vara en viktig del i den framtida trafiken mellan Gotland och fastlandet. Redan i anbudet till Trafikverket berättade Rederi AB Gotland att de hade för avsikt att köpa en ny färja. Dessutom kan det komma att bli ytterligare en färja under avtalsperioden som sträcker sig mellan 2017 och 2027.

– Det finns en option på en ny färja i det avtal som vi tecknat med varvet. Men där har vi ännu inte fattat något beslut, säger Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.

Rederi AB Gotland har tecknat ett kontrakt med GSI-varvet i Kina för ett nytt passagerar- och godsfartyg med kapacitet för 1 650 passagerare. Fartyget kommet att drivas med kyld naturgas, LNG. Bolaget har tidigare köpt m/s Visby och m/s Gotland från det kinesiska varvet. Dessutom har sex produkttankfartyg leverats från varvet till rederiet under åren 2006 till 2012.

– Det här har varit ett väldigt svårt beslut för rederiet, det kommande avtalet betyder betydligt större operativa risker för Destination Gotland. Det har varit väldigt svårt att ta ställning till affären, säger Håkan Johansson.

– Att vi valt att gå vidare är glädjande och ett kvitto på vår tro på Gotlands tillväxtpotential.

Från och med 2017 kommer Gotlandstrafiken att drivas med det nya fartyget och de två äldre fartygen m/s Visby och m/s Gotland.

– Det blir en klar miljöförbättring och kapacitetsförbättring när vi kommer att köra med tre stora färjor, säger Håkan Johansson.

För tillfället finns det enbart 50 LNG-färjor i trafik och 70 LNG-färjor har beställts. Från 2020 tror branschen att det kommer finnas 1 000 LNG-färjor runt om i världen.

– Det blir en färja i absolut toppklass. Hon kommer att vara den första svenskflaggade LNG-färjan, fortsätter Håkan Johansson.

Är det bestämt vad färjan kommer att få för namn?

– Det är inte fastlagt något namn.

Fartyget är en miljardinvestering och den enskilt största investerings i Rederi AB Gotlands historia.

Om nya färjan.

Namn: Ännu inget klart.

Leverans: Någon gång under 2017.

Kapacitet: 1650 passagerare.

Drivmedel: LNG.

Nytt: Konceptet är en vidareutveckling av de nuvarande SF 1500-fartygen. Det innebär förbättrade energi- och miljöeffekter. Dessutom med utökad komfort med en ytterligare vilstolssalong på däck 8.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om