BILDER Stort intresse när årets UF-företagare ställde ut

Brandfilt för engångsgrillen, "Gotlandsbäägen" och kalsonger. Under årets UF-mässa på Wisby strand visade öns unga företagare upp sina affärsidéer för allmänheten.

Deras affärsidé är hemkört bröd. Bakom den står "Hembröd UF" med Lukas Mattsson, Gustav Olofsson, Isac och Lucas Bejrum.

Deras affärsidé är hemkört bröd. Bakom den står "Hembröd UF" med Lukas Mattsson, Gustav Olofsson, Isac och Lucas Bejrum.

Foto: Dennis Pettersson

UF-MÄSSAN2019-03-19 17:35

Under tisdagen hölls årets upplaga av UF-mässan för Ung Företagsamhet. På Wisby strand samlades 150 elever och 48 utställande företag för att visa sin allra mest företagsamma sida. Årets tema var "entreprenörskap på riktigt". Historiskt sett har de ungas affärsidéer på Gotland ofta byggt på att utveckla livsmedel i någon mening. Men sett till årets upplaga, även om livsmedels-UF-företagarna syntes på sina håll, har inte någon särskild trend synts på samma sätt, menar Adam Ladebäck, regionchef för Ung Företagsamhet Gotland.

– Vi ser att många vill ta lite miljö- och samhällsansvar. Det här är unga människor som ska leva länge och de tänker redan på hur de ska göra för att inte påverka miljön. Vi ska vara väldigt glada för att de vid 18 års ålder har den här livsinställningen och insikten.

Ett av UF-företagen som ställde ut var "På riktigt UF". Wilma Tofftén och Emma Godmans affärsidé är podcasten med samma namn, vilken handlar om "ämnen man sällan pratar om på riktigt."

– Vi vill hjälpa och informera människor. Vi vill inspirera dem att våga prata, säger Wilma Tofftén.

Till en början funderade duon på att utveckla ett koffeintuggummi, men istället blev det att spela in poddradio. Hittills har de släppt tre avsnitt (på ämnena: (1) prostitution, (2) ångest och (3) manliga normer). Responsen från lyssnarna har varit positiv.

– Allting har varit väldigt bra. Många är glada för att vi delar med oss och menar att det hjälper dem, säger Emma Godman.

UF-mässan pågick på Wisby strand från lunch till kväll, med utställning och prisutdelning inräknad. Strax efter klockan 14 hade 800 personer besökt mässan för att titta närmare på UF-företagarnas alla affärsidéer. Räknat med både dag och kväll tror Adam Ladebäck att årets UF-mässa sammanlagt lockar mellan 1500 och 2000 besökare.

– Det smäller till vid 17.30 då alla föräldrar kommer till mässan och prisutdelningen.

En brandsäker filt för engångsgrillar är "Camp Safe UF:s" idé. Bakgrunden är sommarens skogsbränder.

– Skogsbränder kan inträffa på grund av en engångsgrill. Med den här filten vill vi stoppa det, säger Felicia Björkqvist som driver UF-företaget tillsammans med Theodor Granwald och Melissa Rydberg.

Men det är inte bara brandrisken deras filt ska förhindra. De har även ett miljötänk.

– Många slänger bara in engångsgrillen i skogen. Efter man grillat klart lindar man in grillen i filten och tar med sig till återvinningen, säger Felicia Björkqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!