CHOCKNOTA: Cykelväg miljoner dyrare än väntat

Den beräknade kostnaden för gång- och cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn har stigit kraftigt. Tidigare prognos på 32 miljoner är nu uppe i 49 miljoner kronor.

Cykelväg finns från Visby till Västergarn. Nu upphandlas entreprenör som ska bygga både cykelväg och broar för den sista biten till Klintehamn.

Cykelväg finns från Visby till Västergarn. Nu upphandlas entreprenör som ska bygga både cykelväg och broar för den sista biten till Klintehamn.

Foto: Henrik Radhe

PROGNOSEN HÖLL INTE2018-10-09 07:23

Regeringen aviserade i våras att Gotlands transportinfrastrukturplan skulle förstärkas. I augusti beslutades om en tilldelning på 24,3 miljoner kronor för perioden 2018–2021.

Den extra tilldelningen måste till största delen användas till gång- och cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn. Trafikverket har meddelat att de 32 miljoner kronor som projektet beräknades kosta inte kommer att räcka. Nu får gång- och cykelvägen 17 miljoner kronor av länsplanens extra tillskott.

– Trafikverket sa redan i maj att gång- och cykelvägen blir dyrare än beräknat, så de extra pengarna som Gotland fått har inte avsatts till andra projekt, säger Lena Johansson vid Region Gotland.

Trafikverket förklarar de ökade kostnaderna med projektering och marklösen, men även att kostnaderna för in- och utfarter nu räknats in.

– Marklösen berör många fastighetsägare. På en del håll är det mer, på andra mindre områden. Trafikverket betalar enligt en fastställd schablon, säger projektledaren Mats Berg.

Trots att den beräknade kostnaden stigit med 17 miljoner kronor vill Mats Berg inte kalla det en fördyring.

– Nej. Alla kostnader fanns inte med från början. Efter hand som vi projekterar vet vi med större noggrannhet vad projektet kommer att kosta, säger han.

Under oktober pågår upphandling av en entreprenör som ska svara för både vägbygge och de två broar som behövs. Mats Berg räknar med att tilldelning sker nästa månad. Därefter ska entreprenören ta fram bygghandlingar, så byggstart kan tidigast ske i vår.

Anbuden kan göra projektet ännu dyrare, men Mats Berg vill inte säga var smärtgränsen för Trafikverket går.

Gång- och cykelvägen är ett angeläget projekt som ska göra färden längs länsväg 140 säkrare för oskyddade trafikanter. Sedan hamnen i Klintehamn rustats upp och blivit godshamn har den tunga trafiken mellan Klintehamn och Visby ökat.

Projektet har dock dragit ut på tiden. Redan för sju år sedan höll Trafikverket samråd om planerna och räknade med byggstart 2015. Vägplanen överklagades dock och hamnade på regeringens bord. Där blev den liggande i flera månader och sinkade Trafikverket, eftersom ett beslut från regeringen krävdes för kunna söka miljötillstånd för de två broar som behöver byggas över Västergarnsån och Varbosån. I oktober förra året godkände regeringen vägplanen. Ansökan om broarna lämnades in till mark- och miljödomstolen, som i maj gav klartecken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!