Fortsatta fiberproblem – "Sitter i knät på Tele2"

Fibern på Gotland ligger fortfarande nere, och det finns i nuläget ingen prognos för när problemen kan vara åtgärdade. "Om man vill ha ersättning ska man vända sig till sin tjänsteoperatör", säger Johan Granath.

Foto: Montage

Bredbandsproblem2019-03-27 09:43

Sedan i måndags ligger Geabs bredbandsnät nere på Gotland, och sedan dess har många privatpersoner och företag helt saknat uppkoppling. Felet är lokaliserat till Tele2:s nät på Ekerö i Stockholm, och enligt Geabs marknadschef Johan Granath arbetar Tele2 intensivt för att åtgärda problemen.

– De har arbetat hela natten med det här, men har stött på fler problem än vad de har hunnit åtgärda, vilket gör att det fortfarande inte finns någon prognos för när de här problemen kan vara avhjälpta, säger han.

LÄS MER: Bredbandet ännu borta - olycka vid platsen

Enligt Johan Granath är det svårt att ge ett exakt svar på hur många personer och företag som är drabbade av att företagets bredbandsnät ligger nere.

– Det handlar om 500-800 kunder, men på varje uppkoppling kan det ju sitta flera användare. Det är många som är drabbade, och vi förstår att det här är väldigt frustrerande för kunderna, men dessvärre sitter vi i knät på Tele2. Vi kan inte själva åtgärda det här felet, även om vi såklart tittar på alternativa lösningar.

För de kunder som vill ansöka om ersättning för de senaste dagarnas problem säger Johan Granath att det i de allra flesta fallen inte är Geab man ska vända sig till.

– Man ska vända sig till sin tjänsteleverantör, vilket för majoriteten av kunderna är någon annan. I det här fallet står vi bara för själva kabeln, men alla är självklart välkomna att kontakta vår kundtjänst om man har några frågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om