Projektledaren Fredrik Sundblad var eld och lågor när Ulf Wahlgren i fredags svängde in på gårdsplanen vid Bols i Havdhem. Den nyinköpta djurtransporten har på två månader rullat 1 500 mil på RME – rapsmetylester som ersätter diesel.
Djuren som skulle hämtas stod i en vagn på gårdsplanen, framkörd av en traktor med RME i tanken.
– Projektet ska hålla på till oktober 2020, men vi har redan nu kommit längre än vi förväntat oss, säger Fredrik Sundblad.
För drygt ett år sedan installerades en tio kubikmeter stor gårdstank med RME hos Erik Levander och Maria Eriksson vid Bols.
– Vi har ställt om successivt, säger Maria och berättar att traktorerna nu körs med RME, gårdens bilar med HVO (biodiesel) och gräsklipparen på etanol.
Att ställa om till fossilfritt kräver mer än bara byta bränsle. Intill gårdstanken har ensilagebalar staplats. De ser ut som vanliga balar, men är de enda i sitt slag i Sverige.
– Vi är den enda gård i landet som använder plast gjord av sockerrör, säger Erik Levander.
Slakteriet är en viktig del i den fossilfria kedjan.
– Sedan fyra år tillbaka köper vi bara grön el, och för två år sedan bytte vi ut oljan mot biogas. Tidigare gjorde vi av med 350-400 kubik olja om året, berättar Fredrik Sundblad som förutom att vara projektledare är platschef vid slakteriet.
Den biogas som slakteriet får tillverkas av bland annat slakteriavfall.
13 gårdar deltar i projektet Fossilfritt kött. Vid Bols i Havdhem har man kommit längst. På gården finns ännu detaljer att justera, och även vid slakteriet har man arbete kvar att göra. Fredrik Sundblad berättar att dagens tråg av plast ska bytas till tråg av cellulosa.
– Utvecklingen av cellulosatrågen är ett år försenad, säger Fredrik Sundblad och berättar att de kommer att tillverkas av gotländsk massaved.
För Erik Levander och Maria Eriksson har den fossilfria satsningen ökat kostnaderna marginellt. Erik är missnöjd över att en del av stödet till lantbrukarna, till exempel för torkan, utgjorts av subventioner på diesel. De som ställt om till fossilfri drift blev utan.
Projektet Fossilfritt kött drivs med 3,3 miljoner kronor i stöd från Peter Larsson-pengarna. LRF är projektägare. Förutom att se om gårdarna kan ställa om produktionen ingår i projektet även att undersöka om kunderna i butik är beredda att betala mer för köttet.