Ica-personal erbjuds krissamtal efter branden

Efter några dagar som präglats av totalt mörker börjar Ica-handlaren Tomas Walfridsson se ljuset i tunneln. Men vägen tillbaka är fortfarande lång. "Vardagen har fått sig en rejäl törn."

Foto: Montage

ICA-BRANDEN2018-05-16 20:30

Under onsdagen besökte försäkringsbolag, fastighetsägare, byggföretag och saneringsföretag Ica-butiken i Roma, där man konstaterade att butiken och inredningen totalskadats i branden. På måndag inleds arbetet med att röja upp i butiken och Tomas Walfridsson hoppas även att de ska kunna börja leverera post från Postnord igen på måndag genom ett temporärt postkontor på Gårdsservice. Schenker kan dröja ytterligare några dagar.

– Vardagen har fått sig en rejäl törn, men nu kan vi börja se framåt, säger Ica-handlaren Tomas Walfridsson.

Han har tillsammans med sina anställda erbjudits krissamtal och samtalsstöd.

– Det är en stor händelse att inte ha ett jobb att gå till helt plötsligt, konstaterar han.

För att inte tappa fotfästet har personal även erbjudits möjlighet att praktisera i andra butiker. Tomas Walfridsson själv har fått en handledare som genomgått en liknande händelse och därför kan dela med sig av sina erfarenheter.

– Det är guld värt. Jag är väldigt glad i dag.

För att undvika inbrottstjuvar har de även sett till att få ut alla pengar och värdehandlingar som fanns kvar efter branden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om