Initiativet till studien kom från it-säkerhetsexperten Mikael Lagström. Han hade funderat över hur det egentligen var med det där med telefoner som avlyssnar det man pratar om och som sedan dyker upp som reklam på sociala medier.
– En kompis till mig berättade att han pratat om en gul trädgårdsslang hemma och lite senare fick han reklam om just sådana slangar. När jag berättade det för familjen hemma slutade det med att det dök upp gula trädgårdsslangar i mitt flöde, säger Mikael Lagström.
När han så fick frågan från Blekinge Tekniska Högskola, BTH, om ett lämpligt ämne för ett examensjobb såg han en möjlighet att undersöka om sociala medier, och då särskilt Facebook, avlyssnar oss.
Två studenter tog sig an uppgiften och med hjälp av två testtelefoner och två kontrolltelefoner skapade de fejkade konton på Facebook, Instagram och Wish. Vid testtelefonerna pratade de om olika slumpvis valda produkter, företag och varumärken medan inga sådana konversationer gjordes vid kontrolltelefonerna.
När studenterna sedan gick igenom den reklam som kom upp i flödet i telefonerna kunde de inte märka någon skillnad mellan testtelefonerna och kontrolltelefonerna. Deras slutsats är att experimenten inte var tillräckliga för att resultera i sponsrad reklam och att mer arbete krävs. De kunde inte hitta några bevis för att Facebook tjuvlyssnar genom mobiltelefonens mikrofon, men heller inga bevis på att de inte gör det.