Arbetet med kryssningskajen befinner sig i tre olika moment just nu. Det ena är installationen av grusbäddar som betongelementen till kajen ska stå på. Det andra är montaget av de så kallade kassunerna (betongelementen) och det tredje är stenleveransen – av den del av kryssningskajen som ska fungera som vågbrytare.
LÄS MER: Hela arbetsplattformen välte i stormen
Plattformen Big Red, som är inhyrd för att anlägga grusbäddarna, ska klara vindar på upp till 35 sekundmeter. Men 02:30 under tisdagsnatten kom larmet att plattformen kantrat, lastad med en 130 ton tung mobilkran, två containrar, dykutrustning, generator och kompressor.
– Färdigställandet av de två yttre förankringarna vid kajen skulle ha varit klara i höst, men det kommer flyttas fram till våren 2017. Och jag vill inte spekulera i kostnader, det här blir en hel del försäkringsfrågor, säger Harald Gröttvik, projektledare för bygget.
LÄS MER:Den stora plattformen slet sig och kantrade i stormen
I måndags var 20 av de 22 grusbäddarna klara och det var tänkt att flytkranen Samson skulle sättas i arbete med montaget av betongelementen under tisdagseftermiddagen, men då det ännu är osäkert om de befintliga grusbäddarna har skadats av att plattformen välte kan den enorma kranen inte tas i bruk ännu.
– Plattformen får ligga kvar tills vidare, men vi måste se till så att den och utrustningen som tappades säkras så att den inte ställer till med skada. Vi kan inte göra något förrän dykarna har kontrollerat läget och än så länge är vågorna för höga och vattnet för grumligt för att de ska kunna ta sig ner, säger Harald Gröttvik.
LÄS MER:Här anländer monsterkranen till Visby
Projektledningen räknar med att dykare kan undersöka om de redan färdiga grusbäddarna skadats under tisdagskvällen eller onsdagsmorgonen. Är de intakta och vädret lugnare, kan jättekranen Samson börja lyfta kassunerna på plats.
– Det tar tre till fem dagar att få klart de sista grusbäddarna som är kvar, så vi har förseningar i vissa delmoment nu, men det är inget större problem. Det är rätt gott om tid under 2017. Dock kommer vi behöva ställa två av betongelementen på land under vintern, berättar Louise Nilsson, biträdande projektledare för bygget.
LÄS MER:Här kommer de sista delarna till kajen
Jättekranen Samson kommer tillbaka i april-maj nästa år och kan lyfta kassunerna på plats, då ett återbesök för att lyfta på 19 andra däckelement till kajen på plats är inbokat.
– Trots att det har blivit en del förseningar på vägen siktar vi fortfarande på att vara klara i april 2018. Det är målet och det kommer inte påverkas av det här, säger Louise Nilsson.