Sopor dumpades efter tjänstutbyte via ny app

De senaste veckorna har Helagotland.se rapporterat om flera fall av sopdumpning i skogen och tjuvsopning hos privatpersoner. I ett av de senare fallen har det visat sig vara ny teknik som varit med både vid själva dumpningen, men även vid sökandet efter den skyldige.

Sopor. Några av de sopor som slängts de senaste dagarna på Gotland.

Sopor. Några av de sopor som slängts de senaste dagarna på Gotland.

Foto: Privat

Sophärvan2017-07-18 21:00

Henrik Hägsarfwe är en av de gotlänningar som fått skräp dumpat på sina ägor. Under måndagen hade han miljö- och hälsoskyddsenheten ute hos sig som fick kolla på det som lämnats kvar.

– De har använt sig av en app som fungerar som Uber. Man lägger ut vad man kan betala för att någon hämtar grejerna och lämnar det på återvinningen. Men vid det här fallet har man dumpat det på andra ställen, säger Henrik Hägsarfwe.

Läs mer: Ny sopdumpning i skogen

Han säger själv att han har fått en annorlunda syn på vad som hände cateringföretaget efter Almedalsveckan.

– Det lät rätt otroligt när de sa att de träffat några killar utanför återvinningen som kunde ta hand om deras grejer när det var stängt. Men det låter som ett liknande sätt som det här, det kan vara en kortsiktig affärsidé.

Läs mer: Efter stora vinminglet - här dumpades soporna

Appen som Henrik talar om heter Tiptapp och har funnits i lite drygt ett år. I första hand har den använts i storstäderna, men nu har appen även börjat användas på Gotland.

– Det är första gången som hämtning skett på Gotland. Vi har haft mer än 10.000 hämtningar i Stockholm och det här är första gången som vi behöver bistå en polisanmälan. Vi har ju räknat med att det här kan hända, och vi har därför byggt in funktioner i tjänsten för att stoppa det vi kan. När väl en person varit och hämtat upp saker som ska återvinnas, så måste de visa att man varit på en återvinningscentral genom att ta foto med appen som dessutom fångar deras gps-position. Första betalning sker inte utan att vi kunnat verifiera det. Men den här personen har ju uppenbarligen inte ens läst villkoren, utan gjort som han gjort, vilket vi aldrig kan stoppa, säger Tim Bjelkstam, vd på Tiptapp AB.

Betalning har alltså inte utgått till den som slängt soporna i skogen i det här fallet, utan det enda som kommer hans väg är en polisanmälan.

– Han har försökt visa på att han varit på återvinningscentralen på söndagen, men det är ju i praktiken omöjligt eftersom alla återvinningscentraler är stängda på Gotland på söndagar. Och personen som gjort det här har ju matat in alla sina uppgifter i appen, så det är enkelt att spåra vem det är. Man förstår inte vilka spån det finns, säger Tim Bjelkstam.

Eftersom det är första fallet som går till polisanmälan, och även första gången appen nyttjas på Gotland gör företaget allt de kan för att lösa det.

– I det här fallet går vi extremt långt. Två av mina kollegor åkte ner direkt på måndagen för att hjälpa till med att bli av med skiten. Nu har de jobbat non stop i 16 timmar för att ta hand om allt skräp. Ytterst ligger det inte på Tiptapp att göra detta i situationer som denna – men vi tycker att det är viktigt att folk förstår att vi vill skapa en tjänst och att det vi jobbar för är en bättre och enklare återvinning. Vi hoppas att vi inte har bränt oss på Gotland, det är bara riktigt surt att det dykte upp ett rötägg här direkt, säger Tim Bjelkstam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!