Spelstudenter laddar upp

Spelstudenterna på Campus Gotland laddar upp inför Gotland Game Conference, där de får visa upp sina spel för branschen och få dem bedömda.

30 maj 2019 11:18

Det pågår febril aktivitet bland spelstudenterna på Campus Gotland, inför årets upplaga av Gotland Game Conference, som pågår 5-6 juni, där ett 40-tal studentprojekt ska visas upp.

– Vi ger våra studenter möjlighet att ställa ut sina spel. Vi bjuder in spelindustrin och alla får spela studenternas spel och ge feedback. Många knyter kontakter redan då, säger läraren Mika Edström.

Totalt finns cirka 250 spelstudenter fördelade på tre årskurser, som under åtta till tio veckors tid har arbetat med att förverkliga sina spelidéer.

– Det är rätt fantastiskt vad de får ihop på den tiden, säger Mika Edström och visar tillsammans med kollegan Camilla von Paykull runt i lokalerna.

Förstaårsstudenterna ska bygga arkadspel och en undervisningssal har tillfälligt omvandlats till verkstad.

– De gör stora, galna saker, konstaterar Mika Edström.

En grupp har byggt ett romerskt racingspel där två spelare tävlar mot varandra i en hästkapplöpning på Circus Maximus. Spelarna står i varsin tvåhjulig vagn, som pareras med fötterna. Hästarna styrs än så länge med handkontroller, men de ska bytas ut till tömmar, allt för att skapa den rätta känslan.

– Vi la till ljud i går, det är så roligt att höra ditt namn när du kör, säger Ida Edberg som kör ett lopp mot Levi Taillefer för att visa hur spelet går till.

– Det svåra var att få rörelserna rätt. Vi är väldigt nöjda med det vi har gjort så vi är stolta över att få visa upp det, säger Levi Taillefer, efter att ha slagit Ida Edberg i två lopp.

I spelet Firetiers ska spelarna tillsammans släcka så många bränder som möjligt på tre minuter. En spelare sitter i en rullstol och driver spelkaraktären framåt med handkraft, medan medspelaren står bakom med en brandsläckare och släcker bränder.

– Vi valde ett spel för två spelare för att få in det sociala. Att få heja på varandra – det är det roliga. Jag tror att koordineringen mellan två spelare är väldigt viktigt, säger Nike Törnros.

– Att få tag i en rullstol var mycket svårare än vad vi hade trott. Vi lyckades få tag i en från en filmstudio. Men att bygga hela grejen har varit komplext.

I Zambazooka, ett spel för fyra personer, gäller det istället att skjuta varandra med bazooka.

– Att få kontrollerna att kännas bra var en utmaning, säger Oscar Svan.

Spelet utspelar sig i en färgglad rymdmiljö.

– Det var en intressant utmaning hur karaktärerna rör sig runt planeterna, varje planet har sitt eget gravitationsfält, säger Oscar Svan.

Så jobbar vi med nyheter
Vilda Engström