Svårt att hitta på regionens webb: "Justerar efterhand"

"Omöjligt att hitta det man söker", skriver en av kritikerna till regionens nya hemsida som lanserades i slutet av september. "Vi betar av och förbättrar efterhand", säger Ulrika Holm, kommunikationsdirektör.

Rådhuset, Visborg.

Rådhuset, Visborg.

Foto: Dennis Pettersson

kritik mot hemsidan2017-10-18 08:30

Trots att mycket tid och resurser lagts ned på att göra den nya webbplatsen modernare och mer tillgänglig hörs fortfarande kritiska röster om att det är svårt att hitta det man söker på regionens hemsida.

– Regionen har en väldigt omfattande webb med många olika verksamheter som det ska informeras om. Vi är alltid intresserade av att höra vad folk tycker, säger Ulrika Holm, kommunikationsdirektör på Region Gotland.

Hon påpekar att det är bra att vända sig direkt till webbsupporten med sina synpunkter.

– I samband med lanseringen la vi ut en uppmaning i snurran på förstasidan att höra av sig med sina synpunkter. När man kontaktar webbsupporten så får man svar om vad vi kommer att göra åt problemet.

Sedan lanseringen har regionen fått in 17 synpunkter från medborgarna.

– Det är en blandning av väldigt positiva synpunkter, att den är bra, snabb och snygg, till förbättringsförslag och att man inte hittar det man söker. Vi betar av och förbättrar efterhand, säger Ulrika Holm.

Den mesta kritiken handlar om att det är svårt att hitta kontaktuppgifter till personer och avdelningar, samt aktuella öppettider till olika verksamheter.

En synpunkt som webbsupporten fortfarande arbetar med är att förbättra kontaktuppgifterna.

– En av våra ambitioner har varit att man på varje sida får relevanta kontaktuppgifter. Men vi behöver ännu förstärka kontaktsymbolen för att folk lättare ska hitta kontaktuppgifterna, säger Ulrika Holm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!