Tillsammans gav kongresserna pĂ„ ön upphov till omkring 9â400 gĂ€stnĂ€tter förra Ă„ret.
â Det ekonomiska vĂ€rdet för det gotlĂ€ndska nĂ€ringslivet berĂ€knas till omkring 30 miljoner kronor. Vi anvĂ€nder dĂ„ antalet gĂ€stnĂ€tter som vi sen multiplicerar med 3 500 kr per övernattande dygn. Det Ă€r den summa som vi tagit fram, via Swedish Network of Convention Bureaus under nĂ„gra Ă„rs statistiska undersökningar av just kongresser. I den summan ingĂ„r sĂ„nt som boende, deltagaravgift â som ofta tĂ€cker möteslokaler, mĂ„ltider, teknik och dylikt â middagar dĂ€rutöver och shopping. Det som inte ingĂ„r Ă€r resan till och frĂ„n Gotland, sĂ€ger Catarina Wallentin, project manager pĂ„ Gotland Convention Bureau.
Flera eventbolag pÄ ön vittnar om att Ärets konferenshöst verkar mycket lovande.
â Vi kör vĂ„r fjĂ€rde sĂ€song och det har varit mycket högre tryck bĂ„de pĂ„ offerter och bokningar i Ă„r. Totalt sett sista juli var det nĂ€stan 60 procent plus jĂ€mfört med i fjol. Vi Ă€r en underskattad del av besöksnĂ€ringen som gör att fler verksamheter kan ha öppet lĂ€ngre, sĂ€ger Morgan Sjöström, vd pĂ„ Gotland Active.
â Gotland Ă€r ett hett resmĂ„l. Men privatpersonerna kommer hit under pĂ„sk- och sommarledigheten. Det Ă€r fĂ„ som Ă„ker till Gotland mellan augusti och maj om de inte har ett boende hĂ€r. DĂ€rför Ă€r konferens- och mötesnĂ€ringen viktig. Vi lockar flera tusen personer som inte skulle ha kommit hit annars, och mĂ„nga av dem som Ă„ker hit i jobbet fĂ„r upp ögonen för Gotland och kommer tillbaka med sina familjer pĂ„ semestern, berĂ€ttar Carl-Johan StĂ„hlhammar, vd Wisby Strand.
â Vi upplever vĂ„r bĂ€sta konferenssĂ€song hittills, efter 10 Ă„r pĂ„ ön. I Ă„r har vi konferensgrupper Ă€nda frĂ„n april till slutet pĂ„ oktober. SĂ„ var det inte för 3-4 Ă„r sedan, sĂ€ger Fredrik Broman, vd goGotland.
Alla fyra Àr överrens om att det Àr det goda nÀringslivssamarbetet pÄ ön som de tror ligger till grund för ökningen.
â Vi ser en ökning pĂ„ omkring 20 procent i Ă„r och jag skulle sĂ€ga att det beror pĂ„ att vi Ă€r vĂ€ldigt duktiga pĂ„ att samarbeta pĂ„ Gotland. Transport med bĂ„t och flyg, restauranger, hotell och alla andra verksamheter â alla hjĂ€lps Ă„t. Gotland stĂ„r sig starkt för att det Ă€r ett hett resmĂ„l. I september Ă€r alla hotell helt fullbokade i veckosluten, sĂ„ det gĂ„r inte att fĂ„ in en grupp till, sĂ€ger Mattias Thunholm, vd pĂ„ Hansa Event.