Det har vid ett flertal tillfällen sedan Ica Maxi arena invigdes blivit kaos på parkeringen vid byggnaden. Per Viberg, som driver restaurangen i arenan, skrev ett inlägg på Facebook efter Endres andra kvartsfinal den 22 mars om att det rådde "fullständigt parkerings- och trafikkaos" runt arenan före och under matchen. Då var publiksiffran närmare 1100 personer, i en arena som har en publikkapacitet på 2200 personer.
– Folk stod på jordytorna vid kullarna och körde på de nylagda löparbanorna som går runt kullarna. Folk stod även på trottoarerna och på andra sidan Langs väg. Det var fullt kaos och bilar precis överallt, säger Per Viberg till Helagotland.se.
När 1700 personer kom till arenan för Endres avgörande kvartsfinal i söndags var situationen bättre, men Per Viberg anser ändå att regionen misslyckats när det gäller antalet parkeringsplatser samt skyltningen runt arenan.
– Det är ju i princip fullt på parkeringen när det är 600-700 personer som besöker arenan, och det är ju bara en dryg tredjedel av arenans kapacitet. Man måste ju kunna förvänta sig att hälften av kapaciteten måste kunna parkera direkt i anslutning till arenan. De gånger det behövs extra parkeringar, som den vid starten till det gamla löparspåret eller på P18, så måste man ju skylta till dem.
– När det gäller skyltningen i övrigt så kan man inte förutsätta att folk vet var arenan ligger. Jag hade en visning här för ett gäng från Rotary. De var ett 30-tal personer som bott hela sina liv på Gotland, och hälften av dem visste inte var arenan låg. Vad jag vet finns det en enda skylt mot arenan i hela Visby, och det är i den nybyggda rondellen vid Langs väg.
Från regionens sida har man ju varit inne på att fler borde cykla, vad säger du om det?
– Man funderar ju på vilken verklighet man lever i om man säger så. Är det ett aprilskämt eller? Man kan ju inte förvänta sig att folk ska cykla när man placerar en arena så långt från stadskärnan. Det är ju bara att kolla på ishallen. Den ligger ungefär lika långt från stan, och dit är det ju ingen som cyklar. Det är naivt att tro att folk ska cykla, och det borde man förstått när man byggde arenan.
Per Viberg säger att han har förståelse för att saker och ting tar tid inom regionen, men menar att processen med att få upp skyltar dragit ut på tiden allt för länge.
– Det är snart två år sedan arenan började byggas och jag tycker inte det finns några ursäkter för att det inte finns några skyltar eller någon gatubelysning på plats. Att det är en process fattar vem som helst, men ska det behöva ta två år?