De 250 miljoner kronor som finns i budgeten för den nya kryssningskajen räcker inte till de investeringar som ska göras på land. Hur mycket infrastrukturen på land kommer att kosta vet inte Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.
– Det finns ingen budget för det. Det är ett antal miljoner som behövs, självklart kostar det, säger han.
Förutom själva kryssningskajen måste det även byggas lösningar för att de resenärer som kommer med kryssningsfartygen, på ett säkert sätt, ska kunna ta sig vidare in till Visby.
– Vi kan inte ha tusentals resenärer gående bland all trafik, säger Tommy Gardell.
I anslutning till kryssningskajen kommer det att behövas gångbroar över färjeleden eller förbi godsterminalen och trafiken på hamnen.
– Det kommer att behövas en övergång med hiss, och kanske måste vi dra nya trottoarer hela vägen in, säger Tommy Gardell.
Dessutom kommer det sannolikt även att krävas bussar som går i skytteltrafik från kryssningskajen och in till Visby. För att utreda frågan om vilken infrastruktur som behövs på land kommer nu ett antal konsulter att anlitas till en kostnad av tre miljoner kronor.
– Vi har inte den kapaciteten själva och det blir billigare att anlita konsulter än att anställa egen personal, säger Tommy Gardell.
Under hösten 2017 räknar han med att bygget av infrastukturen på land ska starta.