Under andra kvartalet registrerades en olycka per 7,29 miljoner kilometer dÄ kunderna hade elbilstillverkarens autopilot-system i gÄng. Bland kunder som inte hade nÄgra aktiva sÀkerhetssystem i gÄng under fÀrd var olyckor tre gÄnger sÄ vanliga, ett tillbud per 2,51 miljoner kilometer.
Bland bilister i allmĂ€nhet ligger olycksfrekvensen enligt USA:s trafiksĂ€kerhetsmyndighet NHTSA pĂ„ en per 771 000 kilometer â alltsĂ„ nĂ€stan tio gĂ„nger högre.
Tesla arbetar liksom Volvo och flera andra dominerande biltillverkare hÄrt med aktiva sÀkerhetssystem i sina fordon. Vd Elon Musk sade i samband med Teslas kvartalsrapport nyligen att företagets bilar kommer att vara kapabla att köra helt pÄ egen hand i slutet av detta Är, och att han sjÀlv nu anvÀnder en test-version av systemet.
ââDet Ă€r nĂ€stan sĂ„ att jag kan Ă„ka hemifrĂ„n till jobbet utan att lyfta ett finger, trots vĂ€garbeten och vitt varierande trafiksituationer, sade han.
Ăven om funktionerna blir klara vĂ€ntar dock fortsatta hinder i form av lagar och regler. Det har redan lett till att Tesla pĂ„ olika sĂ€tt stryper sin autopilot i EU, eftersom unionen Ă€r mindre tillĂ„tande vad gĂ€ller herrelösa fordon Ă€n USA.