0 till 100 på en sekund

Urtrist? Inte för Urban Johansson.
-Sett till antalet timmar man lägger ner så är det ju väldigt lite bilkörning.
Men det beror på vad man kör för bil.
Har man över 2000 hästkrafter under huven verkar det snarare väldigt mycket.

Foto:

Sport2004-10-12 04:00
MOTORSPORT: Fyra växlingar på fyra sekunder kanske 15 gånger om året.
-Man ska ha respekt för det här. Det är ju inga direkt normala grejor man sitter på.
Urban Johansson vet vad han pratar om. För i det här fallet handlar det verkligen inte om några normala grejor. Här handlar det om Pro Mod, en förkortning som står för "professional modified" och är den snabbast växande klassen inom dragracing.
-Man kan ju se konturerna av själva modellen, berättar Gotlands-Ubbe, som han kallas i kretsarna. Till det yttre finns ju allting kvar, men inuti är det ju inte mycket kvar av en vanlig bil.

<span class='mr'>Raketmekanik?</span>
Efter att han har öppnat en av de två dörrar, som tillsammans med att bilarna har fjädring gör att klassen kallas som den gör, kan man inte annat än hålla med.
Faktum är att interiören mer påminner om en salig mix av småskalig petrokemisk industri och tidig rymdkapselteknik från NASA än vanlig bil. Men visst, ratten sitter där rattar brukar sitta.
Kopplingen och gaspedalen också.
Men växelspak är svårt att hitta.
-Så här, förklarar Urban och visar ett rör med tre reglage på. Jag trycker på dem här bara.
Bromsen, då? Jo, den sitter också där. Men används inte speciellt mycket. Pro Mod går liksom inte ut på att bromsa utan som i de flesta dragracingklasserna på att köra en kvarts engelsk mil, närmare bestämt 402,25 meter, på så få sekunder som möjligt.
Därför använder man två fallskärmar som ska lösas ut manuellt när Västerhejde Bilskadors pr-vidunder med en effekt på ungefär 2100 hästkrafter brakar över mållinjen i en hastighet av cirka 340 km/h.

<span class='mr'>Uppnår 360 km/h</span>
-Bromsen använder man inte förrän man har kommit ner i ungefär 150, säger Urban.
Då vill det till att skärmarna och bromsskivorna står pall. Hastigheten mäts visserligen vid mållinjen, men bara några tiondelar efter kan farten vara uppe i 360. Då gäller det att hinna med.
-Först när man tittar ut och ser läktare och träd svischa förbi inser man hur fort det verkligen går.
För fort går det.
-Såna här bilar har egentligen inga gränser. Om man bara ser till själva effekten skulle man kunna få upp den till 1500 km/h.
Den 1170 kilo förhållandevis lätta bilen med föraren inräknat, har en motor på 11,7 liter.
0-100 gör den på cirka en sekund.

<span class='mr'>Motorn brann</span>
Som bäst har Urban och hans team, fyra till sex personer som följer med på tävlingarna, gjort de 402 meterna på 6,75 sekunder.
I en hastighet av 338,8 km/h.
-Fast den förre ägaren gjorde 6,47 och hade fått upp den 349 km/h.
Men speciellt mycket tävlande har det inte blivit de senaste två säsongerna. I år blev det bara två i Pro Mod-klassen.
Senast i Mantorp åkte dessutom ventilkåpan på huven av.
-Vi fick ett "skott" i motorn. Kåpan bara lyfte. Det brann till och lågorna slog in i fram. Man blev lite varm i ansiktet, men sånt där slocknar fort.

<span class='mr'>"Vill få ut mer"</span>
Träna är det inte tal om.
-Vi hade hoppats lite på Gotland Ring, att de skulle göra en raksträcka så att vi alla fall fick visa upp oss. Men annars får man träna inför varje tävling på plats.
Efter fyra fartfyllda år tillsammans med den knallröda Camaron lägger man nu i en högre växel. Om två veckor åker man till Portland i Oregon för att göra klart med en ny bil, en ombyggd Corvette från 1963. Anledningen är att Camarons chassi har börjat få några år på nacken i förhållande till de 31 konkurrenterna i klassen.
-Vi vill få ut mer effekt.
Så nästa år är det tänkt att man ska köra hela serien med den nya bilen. Vilket ställer ytterligare krav på föraren Urban och hans team, men verkar vara en utmaning som lockar. För rädd, det är han inte.
-Nej, jag litar fullt ut på folket runt omkring mig, säger han. Men efteråt, när man kan se om man har varit nära räcket, undrar man om man inte är lite dum i huvudet.
Som sagt. Det är ju inga direkt normala grejor han sitter på, Gotlands-Ubbe.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!