Alla till vallen i sommar?
Om 1300 personer kunde plöja sig fram genom snöstorm och trafikkaos flera gånger för att nå Visby ishall, borde inte minst lika många kunna ta sig till Gutavallen när fotbollssäsongen drar igång?
Nu när solen faktiskt börjat skina och öns befolkning dessutom dramatiskt ökar i antal?
Erfarenheten säger oss att öns bästa fotbollslag, både på dam- och herrsidan, inte kommer att dra sådan storpublik och det finns förstås förklaringar till det.
* * *
n Den mest uppenbara anledningen är divisionerna. Visby Roma avslutade ju faktiskt säsongen på en topp 40-plats i Sverige, vilket är betydligt bättre än både FC Gute och Dalhem IF.
Sett till konkurrerande klubbar i division 2-serierna ligger de gotländska klubbarna till och med bra till vad gäller publiksiffror.
Men det finns en skillnad.
De flesta av motståndarna har andra lag i sina län och landskap som spelar fotboll på högre nivå och därför stjäl mycket av publikintresset.
Så är det inte varken för Gute eller för nya Dalhem/P18.
De är faktiskt våra representationslag i världens största idrott. Därför kan de inte nöjt titta på publiksiffrorna hos nuvarande seriekonkurrenter.
* * *
n Istället bör öns fotbollslag se det som en högst reell utmaning att upprepa Visby Romas publiksuccéer. Naturligtvis måste man bjuda på ett bra spel och god underhållning, men det behövs också en etablerad taktik från klubbarnas ledning för att locka folk.
Inte minst under en lågkonjunktur. Det är åskådare som lockar sponsorerna att öppna plånboken. Allt färre av dem gör det per automatik bara för att det är Gute eller Dalhem som frågar.
Gamla meriter intresserar inte potentiella sponsorer. Ett levande allmänintresse för klubben, däremot, kan vara högst luckrativt.
* * *
n Hittills på försäsongen syns inte många på läktarna, så arbetet med att skapa en "hype" eller två bör starta snarast.
Uppvisningsmatcher, strafftävlingar på varenda marknad, utlottningar av signerade matchtröjor, presskonferenser och andra jippon.
Spelare i matchdress på varje plats där människor samlas.
För att tala modernt affärsspråk måste klubbarnas varumärken stärkas.
Alla till vallen - det kan gå, men det krävs en aktiv satsning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!