Färjeresorna i fokus när ridsporten höll konferens
RIDSPORT. Ridsporten höll i lördags sin välbesökta höstkonferens på Suderbys herrgård. Ett stort intresse tilldrog sig Maja Horwitz från Destination Gotland när hon informerade om den nya turlistan och vad den innebär för ridsporten.
Har koll. Vice vd Maja Horwitz informerade om de nya färjeturerna. Arkivfoto: TOBIAS WALLSTRÖM
Foto: Tobias Wallström
I lördags informerade Maja Horwitz på ett lugnt och sakkunnigt sätt om transport av hästar i allmänhet och på lilla snabbfärjan i synnerhet.
- Den här ändringen av turlistan har gett oss en anledning att prata om transport av hästar, säger Maja Horwitz.
Bakgrunden
Hon inledde med att tala om varför Destination Gotland varit tvungen att göra ändringarna. Bakgrunden är passagerarutvecklingen och antalet passagerare ökar för varje år.
- Svårigheten är att det är ojämn efterfrågan och vi har begränsad kapacitet med två stora och två små färjor. En båt kostar runt en miljard och vi har inte en sån båt till att sätta in när det är högtryck, förklarade Maja Horwitz.
Söndagar är veckans stora resdag och rederiet har kört med en stor och en liten färja från Nynäshamn, men där är trycket störst.
- Därför har vi varit nödgade att göra förändringar i turlistan, säger Maja Horwitz.
Tiden då lilla färjan går från Oskarshamn på söndagskvällar är 10 maj till 7 juni samt 23 augusti till 11 oktober. Det stora problemet med lilla snabbfärjan är att lastningen blir mer komplicerad. Man måste backa på eller av. Somliga tycker det är svårt, men Maja förklarade att det finns hjälp att få om man inte klarar det själv.
Väderkänslig
Lilla snabbfärjan är mer väderkänslig.
Deltagarna på mötet fick rådet att ringa Destination Gotland före avresa för att få aktuell väderprognos och på avresedagen ringa terminalen i Oskarshamn.
Hur känslig är båten? undrade någon bland åhörarna.
- Det är svårt att säga vindstyrkan i sekundmeter, men i regel får det inte blåsa mer än 13-15 sekundmeter. Det hänger också på vindriktningen och förändring av vinden, säger Maja.
Befälhavaren kan avråda från att resa med häst, men kan inte vägra ta ombord hästtransporten såvida inte transporten utgör en säkerhetsrisk.
All transport av djur sker dock på egen risk.
Bullernivå
Bullernivån kom också på tal och där var rådet att sätta tussar i öronen på hästen.
Frågan från publiken var också vad som händer om det blåser så man inte kommer med färjan.
Där har Destination Gotland tagit fram telefonnummer till stallägare som kan ställa upp.
Maja Horwitz talade också om att man kan få kompensation om befälhavaren avråder från transport av hästen.
Vad betyder det? undrade Hillevi Zerne, ordförande i Gotlands Ridsportförbund.
Merkostnader
- Kom in med de merkostnade ni haft, svarade Maja Horwitz.
Maja fick också frågor om vad man gör om det visar sig att man inte får plats och hur de bokförs som inte får plats.
Maja Horwitz förklarade att man skulle utvärdera efter ett år och att hon gärna ville veta hur många som inte kom med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!