Friska vindar i gamla segel

SEGLING: De unga sviker seglingen på Gotland. Antalet båtar på Wisby segelsällskaps torsdagsseglingar har minskat med tre fjärdedelar på 20 år, men klubben hoppas vända trenden.- Alla som vill testa på är välkommna ner till vårt klubbhus på torsdagskvällarna, det enda de behöver ta med är flytväst, säger Eva Hägg, tävlingsledare.

Foto: Petra Jonsson

Sport2009-05-28 04:00
I söndags gick fem båtar gick ut från Visby hamn för att göra upp om segern i tävlingen Julles minne, en del i Visby segelsällskaps KM-tävling.
- Visst finns det bra seglare på Gotland, men tyvärr har det blivit något av en gubbsport. Medelåldern är rätt hög här och seglarna är ett släkte som är på väg att försvinna, säger Rolf Eriksson.
I sommar ska han segla två SM-tävlingar i sin Express-båt, den första går utanför Utö i Stockholms skärgård. Expressbåten är mycket populär på grund av sin goda manöverförmåga, den vänder på en femtioöring, men det krävs många sådana mynt för att köpa båten.
- Du kan få en för mellan 80 000 och 120 000 kronor, så det är klart att många unga drar sig för att köpa en sådan, säger WSS-veteranen Uno von Corswant.
Han berättar att den första båten var ett hemmabygge, en Albin-57:a.
- I dag vill inte ungdomarna lägga ner den tid det tar, det är kanske så att de vill se resultat direkt och bli stjärnor, säger han.

Hård sjö runt ön
Segling kan också vara en hård sport, särskilt på Gotland. Avsaknaden av en skyddande skärgård gör att sjön kan bli hård redan vid svaga vindar. Havsdyningarna är inget som fastlandets seglare behöver möta direkt utanför hemmahamnen. Wisby segelsällskap har varit förskonat från olyckor, men det har funnits allvarliga tillbud.
- Under 2007 var jag på en tävling och skulle runda Klintehamnn. Det var soligt, men hög sjö och mycket vind. Jag satt vid rodret och mina tre gastar fick skota som bara den.
Olyckan var framme när alla tre gastar satt vid mantråget, ett säkerhetsbälte som kan liknas vid en förlängd reling. Bältet brast och alla tre föll baklänges, vännen Per-Erik Ekström satt i mitten och kunde inte hålla sig kvar ombord.
- Vi tappade honom ur sikte och misslyckades gång på gång med att komma i närheten av honom. Och "Perra", Per-Erik, blev bara vitare och vitare i ansiktet.

Halvminut från katastrof
Han hade flytväst, men var tvungen att trampa vatten för att hålla sig flytande. Till slut tog Uno och knöt en repsnara och kastade ut den, vännen fick snaran runt bröstet och besättningen kunde dra upp honom.
- När han kom ombord sa han att han orkat 30 sekunder till, sedan hade han gett upp.
Per-Erik Ekström klarade sig undan skador, men händelsen visar att segling är förknippad med spänning och viss fara. Nu tror inte Uno von Corswant att det är feghet som håller ungdomarna från sporten.
- Men återväxten är för dålig. Vi har bara två ynglingar i båtarna i dag. Men alla är välkomna, det är bara att komma ner till klubbhuset på torsdagskvällarna, 17.15 är tiden som gäller.
När de fem båtarna i Bengt Juhlins Minnessegling i Wisby Segelsällskap kom in till kaj, visade beräkningar och tillägg av LYS-tal att Tommy Anderssons Express-båt Explorer varit snabbast. Därmed stod han som segrare i tävlingen.

Fakta:
Bengt Juhlin´s Minnessegling i Wisby SegelSällskap
1.Explorer. Båttyp:Express Rorsman:Tommy Andersson Gastar:Andreas Grönwall Stig Peterson Anders Höglund WSS
2.Extas, Express Lars Ljung RuteBK
3.Carisma, Neptunkryssare Rolf Erixon WSS
4.Red snapper, Hanse301 Bengt Hägg WSS
5.Sun run, Monark806 Kjell Jonsson WSS
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!