"Glas-Jompa" körde mästerligt

RALLY. Striden om den slutliga segern i Rally Gotland kom att stå mellan John "Glas-Jompa" Karlsson, Taxinge MK och Magnus Mellquist, Söderhamn.
Men Magnus lyckades aldrig komma ifatt utan fick nöja sig med en andra plats.
Därmed tog "Glas-Jompa" sin tredje seger och erövrade också vandringspriset för gott.
- Det har verkligen flutit på bra hela helgen, säger han.

Sport2006-04-24 06:00
"Glas-Jompa" hade en ledning på 12 sekunder efter fredagens två inledande sträckor och han inledde riktigt bra på den första i lördags som gick på Tofta. Där utökade han avståndet till Mellquist med ytterligare 12 sekunder.
- Tofta-sträckorna gillar jag verkligen, dem är riktigt roliga, säger "Glas-Jompa".

Miss i Hejnum
Den enda sträckan som han förlorade mot Mellquist var på den fjärde som gick på Hejnum, ett missat vägval gjorde att han tappade 5,5 sekunder på Mellquist. Men sen var han snabbast på de två sista sträckorna, trots att styrservon la av cirka tre kilometer innan mål.
- Jag sa inget till Thomas (kartläsaren GA:s anm.) utan höll god min, men på slutet var det riktigt jobbigt och jag frågade honom om det var långt kvar, men då hade vi bara en kurva kvar och det var tur, jag hade nog inte orkat mycket länge till, säger han.

Sydsvenska rallyt
Närmast för paret Karlsson/Carlsson väntar Sydsvenska rallyt om tre veckor, men innan dess kan det bli en lokal tävling hemma veckan innan.
- Vi åker med en lånad växellåda och väntar på vår nya, får vi den innan vår lokala tävling så skulle det vara perfekt och köra in den där innan Sydsvenska, säger, "Jompa".
Kommer ni tillbaks till nästa år?
- Troligtvis, nu när vi var först med att vinna tre år i rad, så skulle det vara roligt att även kunna vinna fyra år, säger kartläsaren Thomas Carlsson, med ett leende.

Jonsson hade problem
En av favoriterna Mats Jonsson, Forshaga hade problem med bilen nästa hela tiden och tvingades bryta efter andra sträckan.
- Vi var här mest för att testa bilen inför Sydsvenska rallyt, men den fungerar inte som det skall, och vi vet inte vad felet är.
Vi har skickat data från bilen till experter i England, men enligt vad de kan utläsa så skall det inte vara något fel. Körningen blir väldigt orytmisk och det fungerar inte bra när man inte vet om bilen går eller inte, du vet inte om du har kraft ur kurvorna eller om den helt enkelt dör, så hittar vi inte felet så bryter vi här, säger Mats Jonsson.
Och Mats tvingades också till slut att bryta..
Men det var fler som hade problem.

"Peen" rullade
Redan på fredagen rullade Stefan "Peen" Petersson, Gotlands MF med sin Ford Escort Cosworth och så var Rally Gotland slut för hans del.
Tobbe Pettersson, GMF tvingades också bryta efter den femte specialsträckan.
Lars -Åke Hägglund gjorde comeback i rallysammanhang lagom till Rally Gotland. Men han hade inget flyt, i fredags tvingades han bryta efter första sträckan och i lördags gjorde han ett nytt försök, men motorn blev överhettad och han tvingades bryta igen.
Av totalt 93 startande ekipage så var det bara 48 som fullföljde tävlingen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!