Här går starten för "nya" gocartbanan
MOTORSPORT: För över trettio år sedan byggdes Gotlands första gocartbana.Nu har den renoverats och byggts ut, och MK Gutarna hoppas få arrangera en SM-deltävling nästa säsong.I går invigdes den "nya" banan med en lokal tävling där tolv förare deltog.
MK Gutarna, som är den förening som driver gocartverksamheten på Gotland, har både rustat upp, breddat och förlängt banan, som nu är över 800 meter lång. I år håller banan tävlingsstandard för tävlingar ett snäpp under SM-standard, men man vill nå högre än så.
- Banan är besiktigad och godkänd i år, men nästa år ska den besiktigas igen och då hoppas vi få SM-standard på den, berättar MK Gutarnas Ove Höglund.
Själva banan - som förlängts med cirka 200 meter och därmed nu är över 800 meter lång, som breddats med en meter och därmed är runt åtta meter bred längs med hela sträckningen, och som dessutom har nyasfalterats - håller redan nu SM-standard men ännu saknas vissa säkerhetsanordningar runt om, vilket gör att man får vänta lite till med eventuella SM-arrangemang.
- Dessutom ska vi dra igång en cartskola för att locka fler aktiva, säger Ove Höglund.
I gårdagens tävling var det Jonas Höglund som tog hem segern i den högsta klassen, 100-kubikarna. I mini-klassen segrade André Ekström.
Längd: ca 840 meter. Runt 200 meter längre än tidigare.
Bredd: 8 meter. En meter bredare än före renoveringen.
Underlag: Ny asfalt.
Standard: banan är godkänd för tävlingar snäppet under SM-nivå.
Mål: att nästa år få banan godkänd för SM-tävlingar. Det som saknas är vissa skyddsattiraljer utanför själva körbanan.
Besiktning: banan har besiktigats - och godkänts - i år. Denna första besiktning gäller i ett år, så nästa år ska banan besiktigas på nytt. Förhoppningen är då att man ska vara helt klar med den renovering som är tänkt att uppgradera banan till full SM-standard.
Bredd: 8 meter. En meter bredare än före renoveringen.
Underlag: Ny asfalt.
Standard: banan är godkänd för tävlingar snäppet under SM-nivå.
Mål: att nästa år få banan godkänd för SM-tävlingar. Det som saknas är vissa skyddsattiraljer utanför själva körbanan.
Besiktning: banan har besiktigats - och godkänts - i år. Denna första besiktning gäller i ett år, så nästa år ska banan besiktigas på nytt. Förhoppningen är då att man ska vara helt klar med den renovering som är tänkt att uppgradera banan till full SM-standard.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!