I klassisk ökenterräng
Bertil Marcusson befinner sig nu i klassisk ökenterräng i årets upplaga av Dakarrallyt, på en maratonsträcka där det inte går att nå honom. Körningen har fungerat bra, men Bertil har haft en del problem, med baktanken bl a.
? Jag har låtit Hondan gå fullt i tio mil, har aldrig gjort något liknande.
Bertil kom i mål som nummer 56 och låg på 55:e plats totalt.
Fattig by
Han hade då kommit till Zouerat, en mycket fattig by med några enkla hus och få människor, det var allt. Det var en kväll då stormen ven och det var sand överallt. Frågan var då hur det gick med luftfiltret, som var tätat plus att Bertil kör med en strumpa över originalfiltret, en strumpa som han snabbt kan rycka av. I går vågade han inte ta av det i stormen, men det verkade som om inget gått igenom. Cykeln drog inte heller någon olja och inte heller vatten, men bakdäcket var slut. Det tänkte Bertil byta när mekanikerna Remi Holm anlände till Zouerat. Problemet var att servicebilarna kör delvis samma sträcka som tävlingsekipagen och de hade inte kommit fram.
Fixade Hondan
Bertil hoppades att han kunde gå och lägga sig och lita på att Remi fixade Hondan så den skulle vara fit for fight till torsdagens maratonetapp.
Det var i den vevan Bertil upptäckte att korven i bakdäcket var av och det var illavarslande att det inte håller. Vad värre var, var att Bertil också upptäckte att baktanken hade spruckit.
Bertil har 24 liter i den vanliga tanken och 12 liter i baktanken som sitter ovanpå bakramen, under sadeln. Han har extra tankar med sig, men de befann sig på servicebilen, som inte kommit fram. Baktanken är nödvändig för de långa sträckorna. Summerat var onsdagen en toppendag körmässigt med ett av de bästa resultat han presterat, men hur det gick med servicebilen har inte gått att få fram.
Enligt Dakars hemsida gick det dock bra under torsdagens etapp med 660 km special och bara 9 km transport. Vid CP 2 låg Bertil på 49:e plats, Bo Hansson på 43:e och Ullevålseter var åtta, i mål var Ullevålseter sjua. Det såg alltså bra ut för Team Scandinavia så här långt. 21.50 i går hade varken Bertil eller Bo Hansson nått fram till Tichit och några uppgifter om deras öden gick inte att få fram.
Vid den tiden hade endast 39 motorcykelförare kommit i mål, men så var också gårdagens maratonetapp mycket tuff och svårkörd.
Det här dygnet får alla klara sig på egen hand, alltså inte träffa serviceteamet. Det som är oroande är Bertils problem med Hondan, om han lyckats fixa baktanken, eller om han kör slut på bensinen där ute i öknen.
Bryta rallyt
Sämre gick det för ledaren i bilklassen, Colin McRae och svenska kartläsaren Tina Thörner. De tvingades bryta Dakarrallyt under onsdagens sträcka mellan marockanska Smara och Zouerat i Mauretanien. McRae kom fel i en landning efter ett hopp och bilen rullade flera varv. Båda flögs från olycksplatsen i en helikopter.
Båda klarade sig utan allvarliga skador, men McRae fick lite problem med sin syn och åkte hem till Skottland i går. Tina hade smärtor i ryggen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!