Idrotten som reklampelare
ALLMÄNT. Idrottssponsring - slöseri med skattemedel eller smart investering?GA-sporten tittar närmare på hur Gotlands kommun, de kommunala bolagen och föreningarna resonerar.- Ingen kortsiktig verksamhet, säger Gunnar Jonasson, marknadschef på Geab.
Foto: Henrik Radhe
Endres konkurrent i elitserieinnebandyn - svenska mästaren Iksu - får betalt för att bära byxor med trycket "Umeå" textat längs ena benet.
Gotlands kommun har däremot valt att inte ingå några sponsoravtal med elitidrotten alls.
I stället delar man ut föreningsbidrag och evenemangsstöd på precis samma sätt som till alla andra föreningar.
"Rättvisare"
-Vi använder pengarna till ekonomiskt stöd i stället. Det blir rättvisare och mer mätbart på det sättet, det är i alla fall min personliga uppfattning. Det är också svårt att avgöra vad som är elit, ska vi då också sponsra bra och framgångsrika juniorlag, eller var ska man egentligen dra gränsen, säger Hans Stenmark, chef för fritidsavdelningen i Gotlands kommun.
Hemliga avtal
De kommunala företagen Geab (delvis kommunägt) och Gotlandshem (helt kommunägt) arbetar däremot aktivt med idrottssponsring. Företagens loggor syns både på matchdressar och skyltreklam och inte sällan står företagen för entréavgifterna till sina kunder. Varken Geab eller Gotlandshem vill dock avslöja hur sponsoravtalen med idrotten ser ut eller hur mycket pengar det handlar om.
- Nej, hur våra avtal ser ut är en sak mellan oss och föreningarna. Men vi satsar mycket och gärna på Gotländsk idrott, säger Gunnar Jonasson, marknadschef på Geab.
- Det är något som vi av olika anledningar inte upplyser om. Men det är inte speciellt mycket, det handlar om någon promille av omsättningen, säger Lisbeth Ek, administrativ chef på Gotlandshem.
"Sponsring är bra"
Gunnar Johansson förnekar att det skulle finnas några direktiv från kommunen att företaget ska sponsra den lokala idrotten.
Han tror att sponsringen lönar sig både för Geabs kunder och ägare.
- Sponsring är ingen kortsiktig verksamhet utan vi ser det som en långsiktig investering. På lång sikt är jag övertygad om att sponsring är bra, annars skulle vi helt enkelt inte hålla på med det, säger Gunnar Jonasson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!