Ingen kunde hota "Peen"

RALLY: Stefan "Peen" Pettersson, Gotlands MF i sin Ford Escort Cosworth hade inga större problem med att köra hem Augustivalsen i lördags som kördes i trakterna kring Levide.
Det var ett kort rally med tre specialsträckor på totalt 14 kilometer så varje litet misstag var ödesdigert och så gott som omöjligt att köra in.
- Det var ett roligt rally, jag har aldrig åkt här tidigare, men allt flöt på som det skulle säger, "Peen".

Sport2005-08-15 06:00
Tävlingen som var en så kallad rallyspecial och var på totalt 57 kilometer med start och mål vid bygdegården i Levide och en av sträckorna innehöll två specialprov.
Ett av dessa prov var en vändpunkt där bilarna skulle vända så snabbt som möjligt för att sen köra samma sträcka tillbaks och vid målgång stanna i en kongård, körde man ner någon kon så blev det fem sekunders tillägg.

Handbromsvändning
Vändpunkten ställde dock till problem för många av förarna, det visade sig att det var inte helt lätt att göra en handbromsvändning snabbt och lätt.
En del fick motorstopp och någon kunde inte välja om man skulle göra svängen till höger eller vänster.
Men en som hade full koll var Johnny Hederstedt med brorsan Joakim som kartläsare. Johnny gjorde den absolut snabbaste och snyggaste vändningen av de tvåhjulsdrivna bilarna, vilket han sparade mycket tid på.
- Jag var ändå inte riktigt nöjd med min vändning även om det blev rätt bra, men jag fick tidstillägg vid konerna, jag kom in lite för fort i kongården, säger han.
Tiden räckte ändå till seger i grupp H för B-förare.
- Det var ett roligt rally, betydligt roligare än den senaste tävlingen, då satte vi bilen i ett träd, säger han.

Bra driv
"Peen" i sin fyrhjulsdrivna Ford gjorde också en snabb vändning och den största skillnaden efter vändningen är att de fyrhjulsdrivna bilarna får ordentligt grepp direkt och kan accelerera mycket snabbt.
Man kanske tror är att det är svårare att göra en handbromsvändning med fyrhjulsdrivet, men så är det inte i alla fall på "Peens" bil.
- När man drar i handbromsen så låser den bara bakhjulen medan framhjulen fortsätter att driva, när du sen släpper handbromsen så driver den på alla fyra igen, säger "Peen", som för dagen hade Björn Blackne, den tidigare ägaren av bilen som kartläsare.
För Patrik Arvidsson var det premiär i hans nya Volvo 240 och han var helnöjd trots att han bromsade stopp i vändpunkten.
- Det var lite skillnad mot handbromsen i den här bilen och min förra, jag hann knapp nudda handbromsen i den här innan den tog och då blev det stopp, men jag är helnöjd med bilen, både väghållning och effekt är riktigt bra, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!