Inhägnat eller ej - den stora frågan för Gotland Ring
MOTORSPORT: Den stora frågan angående Gotland Ring är om banan ligger på inhägnat område eller ej. Det är en avgörande fråga vad gäller vilken hastighet fordonen får framföras på banan. - Det är internationella bilsportförbundet som avgör om banan är inhägnad, säger Nils Högfeldt, ansvarig för trafikfrågor på Länsstyrelsen.
Banan är ännu inte godkänd som racingbana eftersom den ännu inte är besiktigad och godkänd. FIA-kraven för en modern bana är krävande och det som fattas på Gotland Ring är resterande skyddsräcken.
Gäller inte
I och med att banan inte är godkänd gäller inte Bilsportförbundets försäkringar.
- Då måste man ha privata avtal, säger Bo Runbjörk, baninspektör på Bilsportförbundet.
Det är just säkerhetsfrågorna som oroade Ronny Nyström och Thomas Söderström.
- Jag vet att det händer grejer där ute och om det händer en allvarlig olycka är det ingen som vet vem som har ansvaret och vi tycker det är viktigt att det blir klart vem som har det ansvaret, säger Ronny Nyström.
- Vi vill inte stå som poliser och kolla, men det är 70 km/tim som gäller.
När det gäller rally söker vi dispens från gällande hastighetsbegränsningar. Gotland Ring är inte någon motorsportbana idag, men vi vill inget hellre än att den skall bli klar, fortsätter han.
- Försäkring har vi för vår nivå av verksamhet och vi kör inga tävlingar innan FIA-licensen, säger Alec Arho Havrén, Gotland Ring.
Den privata försäkringen på bil eller mc gäller normalt vid körning på bana under förutsättning att det inte gäller körning inför - eller tävling. Det är dock, enligt försäkringsbolag, inte helt enkelt vad gäller ersättning vid ev skada. Det finns flera aspekter att ta hänsyn till innan ersättning kan erhållas.
Polisen vet inte
Christian von Corswant vid Visbypolisen säger sig inte veta om banan räknas som inhägnad eller ej.
- Inhägnat eller ej spelar ingen roll, det är 70 km/tim som gäller. Men är banan inhägnad och godkänd av Länsstyrelsen efter yttrande från Bilsportförbundet så klassas den som tävlingsområde och hastigheten är fri, menar Christian von Corswant.
- Det stämmer inte, säger Nils Högfeldt, Länsstyrelsen.
- Motorsporten får köra om banan är avstängd och inhägnad. Är den inhägnad gäller inte trafikförordningen och hastighetsbegränsningar enligt 3 kapitlet 17 paragrafen, säger han.
Området behöver heller inte vara inhägnat med höga stängsel, inhägnaden kan vara geografisk så att allmänheten inte kan ta sig in.
- Det var några år sedan jag var där och tittade, då var det bom över vägen, men man kunde ta sig in genom skogen till fots, säger Nils Högfeldt.
Räknas då området som inhägnat?
- Det är inget beslut som Länsstyrelsen tar, det är internationella bilsportförbundet som avgör den frågan.
Knäckfrågan för Gotland Ring när det gäller i vilken hastighet bilar och motorcyklar får framföras på banan är alltså om banan klassas som inhägnad eller ej.
Sedan är förstås säkerheten en viktig fråga och den håller Alec Arho Havrén hårt på.
- Allmänhetens körning arrangeras för både bil och mc. Deltagarna får en säkerhetsbrief och skriver på ett dokument att de förstått Gotland Rings vett&etikett på banan.
Alla måste använda hjälm och rätt klädsel och bil och mc kör aldrig i samma session, säger han.
Det stora och viktiga arbetet går ut på att få banan godkänd och klassad som tävlingsbana. Tanken är att resterande arbeten som skall möjliggöra banans FIA-inspektion 2007, skall påbörjas under hösten 2006.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!