KAMPEN OM PUBLIKEN

ALLMÄNT: Även utanför planerna pågår en kamp.Den om mest folk på läktaren.En match som Visby Roma tog hem i fjol och som man villbli ännu bättre på i år.- Målet är att få till en "lapp på luckan", säger Patrik Hederstedt, ordförande.

Foto: Tommy Söderlund

Sport2009-09-17 04:00
Om publikens intresse för lagen är stort är klubbarnas intresse för publiken minst lika stort.
Och viktigt. Främst sportsligt.
- Naturligtvis är det lockande med mycket publik. Men sedan, säger Harald Hoffman, ordförande i Endre IF, är det främst viktigt med stämningen. Då har mycket publik en positiv effekt, ett positivt klimat är bra, inte minst för tjejerna, säger Hoffman.
Framgångarna för Visby Roma förra säsongen lockade stora massor till Visby ishall. Ishockeylaget var klart attraktivast på publikmarknaden.
Klubbens ordförande, Patrik Hederstedt, var nöjd. Men, inte helt.
- Lite bättre än räknat, men vi hade nog väntat oss lapp på luckan. Fast det blev det inte så det är ett mål i år, att få till en lapp på luckan, säger Hederstedt.

Syns du - finns du
Arrangemangen under matcherna, att skapa ett mervärde för besökarna, har blivit allt viktigare. Där har främst IBK gått i bräschen. Vid premiären i fjol lanserade man till och med en egen IBK-låt, specialskriven av Adam Alvermark.
- Det handlar mycket om marknadsföring i dag, att synas på bästa sätt. Men någon ny låt blir det inte i år, den vi har får nog rulla på ett år till, säger Henrik Svensson, ordförande Visby IBK.
Visby Romas storpublik under debutsäsongen har varit en bidragande orsak till att klubben har kunnat fortsätta att ha flera spelare på lönelistan som rena proffs.
- Korvköpet och att varje besökare kanske tar en kopp kaffe gör en stor skillnad för föreningen. Publiken är jätteviktig när det är så tuffa ekonomiska villkor i dag, säger Patrik Hederstedt.

Ett medel för sponsorer
Metoderna för att attrahera publiken varierar liksom när det gäller att öka sitt värde på sponsormarknaden. Respektive lags publiksiffror är även högintressanta för konkurrerande klubbar. Det gäller att räkna in mest folk för att stärka attraktionskraften.
Men frågan om den exakta publiksiffran är inte någon exakt vetenskap på idrotts-Gotland.
Att gå bakom ryggen på konkurrenterna på den lilla gotländska marknaden är ingen framkomlig väg. Det tror Anders "Leo" Pettersson.
- Att prata illa om andra lag för att höja värdet på sin egen vara fungerar inte, säger numer informationsansvarige Pettersson, Visby Ladies.
Utmaningen är i stället, menar han, att locka publiken till matcherna med det där lilla extra.

Publik vill bli "triggad"
Till skillnad mot Endre, IBK och Visby Roma har Visby Ladies publiksiffra dalat de senaste åren.
- Det gäller att hitta den där "triggern" inför varje match, som gör att publiken vill komma. Det kanske har blivit lite svårare för oss eftersom vi har varit uppe i högsta serien i 25 år nu, säger Pettersson.
Sponsorernas betydelse är klubbarna mycket måna om att inte underskatta. De externa finansiärerna vill ha sitt inför helst en så stor publik som möjligt.

En direkt avgörande faktor
- En väldigt viktig del. Man frågar ofta om publiksiffrorna när man pratar med sponsorer. Men det gäller också att jobba mycket med sponsorerna utanför själva spelprogrammet i andra arrangemang, säger Svensson.
Visby Romas Patrik Hederstedt drar resonemanget ännu en bit längre.
- Publiken är nyckeln till att sponsringen fungerar. Får vi inte dit publiken så är det inte lika lätt att få upp en tavla med sponsorernas namn. Det går hand i hand.
Endres Harald Hoffman:
- Det är svårt att värdera, men för att få in pengarna måste naturligtvis sponsorerna få se sin reklam visas upp. Och då är det förstås lockande med mycket publik, säger Endres ordförande.

Sämst men historiskt bäst
Sämsta publiksnittet förra säsongen hade Ladies.
Men, historiskt är man det lag som har lockat flest till Södervärnshallen.
- Publikrekordet är från 19 april 2005, femte SM-finalen mot Luleå. Då fick vi lov att ta in 1 400 personer. Det är den officiella siffran, säger Pettersson.


De fyra gotländska lagen, Endre IF, Visby Ladies, Visby IBK och Visby Roma, har alla ett högt i publiksnitt i sina respektive serien. Så här var publiksnitten på hemmaplan under säsongen 2008/-09, samt deras toppar och floppar.


ENDRE IF
Snitt
464 pers.
Topp 980 (Balrog)
Flopp 245 (Täby)


VISBY LADIES
Snitt
284 pers.
Topp 459 (Telge)
Flopp 159 (Norrköping)
VISBY IBK
Snitt
611 pers.
Topp 941 (Onyx)
Flopp 457 (Åkersberga)


VISBY ROMA
Snitt
747 pers.
Topp 1 349 (Valbo)
Flopp 502 (MB Hockey)


Källor Svenska innebandyförbundet, Visby Ladies och Svenska ishockeyförbundet

Foto/arkiv:
Petra JOnsson
bengan zettergren
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!