Klart för race 2009
MOTORSPORT. Redan nÀr Gotland Ring byggdes undrade mÄnga nÀr första tÀvlingen skulle bli.Sen dess har det varit mÄnga bud, men ingen tÀvling. Nu skall det bli av, en tÀvlingskalender för 2009 Àr klar dÀr tolv race Àr inbokade.- Vi har skapat en egen produktutveckling med egna tÀvlingar, sÀger Alec Arho-Havrén, Gotland Ring.
Klart för start. Ăntligen blir det tĂ€vlingar pĂ„ Gotland Ring. NĂ€sta Ă„r Ă€r tolv tĂ€vlingar inplanerade.Foto: ULF JĂNSSON.
Foto: Ulf Jönsson
Men den stora allmÀnheten har velat se race pÄ banan och nu Àr det nÀra.
Vid en presskonferens i gÄr pÄ Gotland Ring sÄ presenterades en preliminÀr tÀvlingskalender för 2009 som innehÄller ett digert tÀvlingsprogram.
Finska STCC
Gotland Ring skapar sin första tÀvlingssÀsong genom egen produktutveckling och en gÀstande serie frÄn Finland. FinlÀndska serien Àr SM-serien frÄn Finland - Finnish Circuit Racing - som motsvarar svenska STCC. Loppet körs i september.
En motorkamp mellan Sverige, Finland och Gotland stÄr pÄ programmet i juli. Dit kommer vÀrldsstjÀrnor att bjudas in, men vilka det blir Àr dock Ànnu inte klart. Samma helg körs Àven roliga kÀndisrace och en vÀlgörenhetskonsert kommer att ordnas.
- Vi har kontaktat nÄgra stjÀrnor, men de har inte kunna ge klartecken Ànnu, men vi hoppas att det skall kunna bli nÄgon i alla fall, sÀger Alec.
SM-final till Ringen
Dessutom kommer SM-finalen i superkart att avgöras pÄ Gotland Ring i slutet pÄ augusti.
Men Ringens tÀvlingspremiÀr blir redan i maj med Super pole Challange, en tÀvling som körs i time attack-format. Man kör snabbaste varvet mot klockan.
Men innan dess sÄ skall banan godkÀnnas och man skall fÄ sin banlicens och just nu jobbar man med det sista och rÀknar med att vara klar i god tid innan första tÀvlingen.
- Under tiden vi byggt har det dykt upp nya och hÄrdare regler nÀr det gÀller sÀkerhetsbiten, det stÀlls alltid högre krav pÄ nybyggda banor, men vi tummar inte pÄ sÀkerheten,sÀger Christian Sandberg, miljö- och teknikansvarig pÄ Gotland Ring.
Besiktning
Under resans gÄng sÄ har man haft stÀndig kontakt med banbesiktningsmÀn bÄde frÄn Tyskland och Sverige.
Söker inte STCC
Orsaken till att Gotland Ring har ett svagt intresse för STCC Àr att arrangörsavtalen inte Àr lockande frÄn banÀgarens perspektiv.
- Vi har ju redan lÀnge haft en avsiktsförklaring undertecknad mellan Gotland Ring och STCC om körning av serien pÄ Gotland sÄ fort banan blir tÀvlingsgodkÀnd och om vi kan komma fram till en lönsam modell med garanterad win-win för bÄde arrangör och tÀvlingsserie. För att minimera de ekonomiska riskerna för tÀvlingssÀsongen, har vi valt att inte aktivt söka rÀttigheter till tÀvlingen sÄ lÀnge arrangörsavtalen ser ut som de gör. Gotland Ring kommer inte att riskera sin ekonomi med ett STCC-arrangemang som krÀver en betalning för sitt besök och har relativt smÄ biljettintÀkter", sÀger Alec Arho Havrén, grundaren av Gotland Ring.
Men nu blir det alltsÄ andra tÀvlingar nÀsta Är, nÄgot som borde glÀdja alla motorentusiaster pÄ ön.
Gotland Ring har verkligen satt Gotland pÄ vÀrldskartan. Alec har blivit kontaktad av flera olika intressenter som vill ha hans hjÀlp med banbyggande.
Det senaset Àr att man vill bygga en ny Grand Prix-bana i Paris.
Och dÀr har Alec fÄtt en förfrÄgan om han vill ingÄ i gruppen och bli banprofilansvarig.
- SjÀlvklart sÄ tackade jag ja, sÀger han.
Men det Àr flera olika intressenter som vill bygga banan och framÄt vÄren bestÀms vem det blir.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!