Kör alla klasser i GGN
Bertil "Öken-Berra" Marcusson är en man som gillar utmaningar.Fem varv och fyra timmars lerig körning i Ränneslätt var inte nog.Nej, Bertil körde 20 mil till Finspång och körde nattenduro direkt efter och dagen därpå körde han tre timmars hård enduro.Närmast satsar Bertil på GGN, men inte vilket GGN-lopp som helst.Bertil skall köra alla klasser, startar först och går i mål när sista klassen stoppas.
Foto: Ingrid Norrby
Foto:
Han blev så populär att han hade 2000 besökare varje dag på hemsidan och Bertils kompis Benny Jakobsson har dragit igång en fanclub.
Det första Dakar-rallyt blir inte det sista. Bertil tränar som bäst inför nästa och träningen är lika tuff som förra året. Han tränar fem dagar i veckan i en och en halv till två timmars pass styrka, kondition och motorcykelkörning.
Ett sådant träningspass med mc var helgens strapatser i Ränneslätt, nattenduro och enduro även i söndags.
Syftet med helgen var att få ett riktigt svårt träningspass inför Novemberkåsan, säger Bertil.
Nog blev det ett tufft träningspass. Det hade regnat innan och det regnade en del under Ränneslättsloppet, vilket gjorde banan väldigt hal.
<span class=MR>Slog runt</span>
Bertil fick en bra start, kom iväg bland de främsta och låg riktigt bra till i tio minuter. Då kom han till ett ställe med ett krön och där tänkte han passera en annan förare. Efter krönet var det ett hål...
Jag slog runt framlänges och fick tre motorcyklar över mig. Jag fick lyfta bort tre cyklar innan jag fick tag i min egen som låg underst, säger Bertil.
I fjol var diket inget problem, men när han kom dit på andra varvet var det fullt med folk där som kört fast. Bertil valde ett ledigt spår, men körde fast, kedjan gick av och där stod han mitt i spåret och det tog cirka tjugo minuter innan han fick på kedjan och kom igång igen.
Då tappade jag flytet, styret var snett efter första vurpan och jag fick inte tillbaka det. Köra omkull är inget bra, men jag matade på, säger han.
<span class=MR>Nattenduro</span>
Bertil körde i mål efter fem varv på vardera 22 km och fyra timmar och tre minuters körning. Sedan tog han bilen, körde tjugo mil till Finspång till en kompis, "Bulten" och sedan åkte Bertil och Bulten nattenduro för att testa nattlampan inför Novemberkåsan.
Dagen efter körde han tre timmars hård enduro.
Det var mycket svårare än Ränneslätt. Det var bara ett spår i skogen, djupa spår och rötter som hojen knappt tog sig över. Det går nästan inte att beskriva.
Sedan fick Bertil köra alla milen tillbaka hem igen, plus båtfärden förstås och nu laddar han närmast inför GGN.
Trots att han, som han säger, är ännu rätt mör, har han lyckats få klartecken av GGN-ledningen att få köra alla klasser, ett riktigt maraton-GGN med andra ord.
Jag skall köra alla klasser och startar först, antingen själv eller med första startledet och kör i sex och en halv timme. Jag går i mål när sista klassen stoppas, säger han.
<span class=MR>Skall synas</span>
För att man lätt skall kunna se Bertil kör han med ett speciellt märke i fluoriserande gult med "Dakar" runt om på cykel.
I fjol körde Bertil Ränneslätt med Dakarcykeln, en Honda 650 cc, i år körde han med en 250 cc, samma cykel som han skall ha i GGN.
Den är mer lättkörd, känns nästan som fusk jämfört med Dakarhojen i fjol, säger han.
I Dakarrallyt kör han förstås med en likadan cykel som i fjol.
Jag skulle köpa en ny motor, den gamla är det ju hål i, med blev erbjuden en ny cykel och den bygger vi om nu, likadant som i fjol, men vi förbättrar en del och har lackat den vit, säger Bertil.
Innan Dakar väntar en annan tuff utmaning Novemberkåsan. Då kör man nästan ett dygn i sträck. Fyra sträckor på dagen, någon timmes vila och sedan åtta sträckor på natten.
Jag är egentligen för långsam för att köra kåsan. Jag är envis och uthållig, men inte så snabb så jag får svårt att hinna inom respittiden.
Det är tiden jag är orolig för.
Bertil berättar att han inte tänker ta några risker för det är Dakar han prioriterar. I fjol valde han bort kåsan för att inte riskera att skada sig, men i år måste han få testa.
Jag vill se hur det är. Ingen av mina kamrater har klarat det, de har berättat spökhistorier och jag måste få testa själv, säger han.
<span class=MR>Mörker</span>
Förutom oron för att inte klara tiden har Bertil problem med att få lyset att räcka.
Det laddar inte tillräckligt och när det tar slut slocknar det bara och då blir det svart...
Förutom alla utmaningar på mc satsar Bertil på att försörja sig genom att starta eget inom upplevelser, konferenser och föredrag.
Han skall köra guidade turer på Gotland och han har varit på Island och rekat.
Där har han kört 250 mil och plockat ut 150 mil som är riktigt bra. Han har också haft en enduroskola och satsar på fler. Lärare var Per Karlsson och Magnus Andersson.
De tyckte jag skulle gå kursen själv sedan jag kört fast i Ränneslätt, säger Bertil.
<span class=MR>Tur i Marocko</span>
Bertil har också ett samarbete med en kille i Marocko.
Man kan åka till Marocko och se när vi kör Dakar, säger Bertil. Till hösten satsar vi på en unik Bertil Marcusson-tur i Marocko där vi kör en bit av Dakar-rallyt och tanken är att det skall bli fem dagars körning.
Vilket är ditt tuffaste lopp hittills?
Dakar, definitivt. Novemberkåsan är körtekniskt mycket svår, men Dakar är arton dagar och en helt annan grej.
GGN är en av världens största tävlingar och också en utmaning.
I år blir det dessutom en extra utmaning för Bertil, en maratonklass med bara en deltagare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!