Mörk framtid för speedway
SPEEDWAY: Bysarna har inte längre någon seniorverksamhet. Och snart ingen bana. Bysarna lägger till viss del skulden på Gotlands kommun.- Vi har tittat på all tänkbar mark. Men det finns ingenstans man vill ha en bana, säger en kritisk Kurre Johansson, kanslichef och pressansvarig i Bysarna.
Foto: Tommy Söderlund
Inte längre än så.
Men trots att frågan stötts och blötts under lång tid, trots förlängning i omgångar av nyttjanderätten av Galgberget, trots ett projekteringsbidrag från Gotlands kommun på 100000 kronor och trots att kommunen öronmärkt 1,5 miljoner kronor till byggnationen av en ny bana, finns det ännu ingen plats som är klar att ersätta Galgberget.
Flera syndabockar
Bysarnas kanslichef och presskontakt, Kurt "Kurre" Johansson, är kritisk.
Till kommunen. I viss mån till den egna klubben.
Och till framtiden för gotländsk speedway. Även om han på just den punkten försöker se det positiva.
- Det är Gotlands kommun - inte Bysarna - som lagt ner speedwayen på Gotland, fastslår han med bestämdhet.
Men han medger i nästa andetag att även Bysarna bär en skuld i det hela.
-Visst, vi har vetat om det länge, det är helt rätt. Vi har fått dispens redan, och det är ju inte bara hos kommunen det finns en syndabock, säger han, men anser samtidigt att klubben har försökt att hitta mark till en ny bana.
Borde man då inte gjort något tidigare?
- Jo, snacket har ju pågått hur länge som helst, och kommunen har i och för sig också varit med i de diskussionerna. Men det har alltid fallit på att man inte vill ha en bana här eller där, att det blir för mycket buller och att det är vattentäkter, och det är det ena med det andra, säger Kurre Johansson.
Bra knattar
I fredags kom beslutet att ni lägger ner seniorverksamheten för 2008, vad betyder det för sportens framtid på ön?
- Ja, i och med att vi inte har någon bana så kan vi ju inte köra... Det är bara att ta ett break i verksamheten tills vi har en bana igen.
Kommer det att gå att dra igång verksamheten på nytt, när den väl är nedlagd?
- Ja du, det är inte så jäkla lätt..., säger Kurre Johansson och suckar uppgivet.
Men trots att han ser de stora problemen som sporten har framför sig, ser han samtidigt optimistiskt på det gäng ungdomar som i dag finns i klubben.
- Vi har 20-25 ungar, 10-12-åringar, igång nu i knatteverksamheten. Kan vi få till en knattebana och få de här ungdomarna att fortsätta, så tror jag att vi har ett jädra duktigt 500-kubikslag om fyra, fem år.
Knattebana ett problem
Men där är problemet, igen. Även om en knattebana är något mindre i storlek, så gäller i stort samma regler för den som för en fullstor speedwaybana.
Och det är ju just det som är grejen, det finns ingen färdig speedwaybana.
- En knattebana är bra mycket mindre och kräver inte hundraprocentig preparering. Tanken är ju att den ska ligga i anslutning till 500-kubiksbanan, fast inte - som på Galgberget nu - i mitten av den, utan vid sidan av, så att både knattelag och elitlag kan träna samtidigt.
Då kvarstår problemet. Det finns ju ingen bana, hur ska man hitta mark för en knattebana?
- Ja, det är tyvärr ett minst lika stort problem att få till en knattebana. Det är beklämmande, säger Kurre Johansson, och lämnar därmed tvetydiga uppgifter om framtiden.
Ett halvt sekel sedan starten
Vid årsskiftet ska Bysarna ha lämnat Galgberget och lokalerna ska vara tömda och undanröjda. Förutom att leta plats för en bana, letar man alltså också efter en plats för kanslilokaler.
- De behöver ju inte nödvändigtvis ligga vid tävlingsplatsen, men vi letar med ljus och lykta efter lokaler, och arbetet med nya banan fortsätter. Men just nu verkar det ju som att man ratat både Traume och Storungs på grund av bullerrisken. Vi har tittat på all tänkbar mark, det finns ingen mer stans vi kan vara på..., säger en bekymrad Kurre Johansson.
Speedwaybanan på Galgberget stod klar den förste maj 1951 och premiären tilldrog sig makalösa 10000 betalande åskådare.
Den 15 augusti 2007 såg runt tusen personer på när Bysarna körde denna säsongs sista hemmamatch.
Det var garanterat den sista matchen på Galgberget.
Kanske också den sista seniormatchen på Gotland på mycket länge...
År 2003 skrevs ett nyttjanderättsavtal mellan Bysarna och Gotlands kommun. Avtalet sträckte sig från 2004-01-01 till 2006-12-31 och gav Bysarna rätt att nyttja Galgberget för speedwayverksamhet.
I nyttjanderättsavtalet fanns två krav, för att kommunen skulle kunna tänka sig att överväga en förlängning:
1) ingen planerad byggnation på Galgberget skulle finnas från kommunens sida.
2) Bysarna skulle senast avtalets utgång ha påbörjat anläggningsarbetet med den nya banan.
I december 2006 lämnade Bysarna in en ansökan om en förlängning av nyttjanderättsavtalet, med hänvisning till att klubben för att säkra sin framtid skulle behöva få vara kvar på Galgberget till dess en nya bana byggts.
Gotlands kommun gav klubben uppskov, men man betonade i det nya kontrakt som skrevs att "ytterligare uppskov medges inte".
Dessutom ställdes fyra krav:
1) Bysarna skulle senast 2007-01-31 inkomma med en projektansökan med beskrivning av vad som krävs för en ny bana på annan plats, samt eventuellt en begäran om ekonomiskt stöd för projektering av en ny bana.
2) En slutrapport skulle lämnas in senast två månader efter det att besked om ekonomiskt stöd givits.
3) Bysarna skulle inte agera så att byggandet på Galgberget försenades.
4) Bysarna skulle inte, direkt eller indirekt, agera så att det utsatta uppskovet förlängdes.
I februari 2007 godkände kommunen Bysarnas projektplan, där fyra tänkbara områden för en ny speedwaybana presenterades: Hejdeby, Follingbo, Dalhem och Traume. Samtidigt beviljades klubben 100000 kronor i projekteringsbidrag.
I maj 2007 framkom att Gotlands kommun öronmärkt 1,5 miljoner kronor till bygget av en ny speedwaybana under 2008.
I början av juli 2007 ansökte Bysarna om ytterligare uppskov på Galgberget. Man hänvisade då främst till att lokalerna behövdes för det administrativa arbetet kring GGN, men även till att banan behövdes för speedwayverksamhetens fortlevnad.
I början av september 2007 gav kommunen Bysarna uppskov i knappt tre månader, till och med 2007-12-31.
I slutet av september 2007 lämnade Bysarna in en riskanalys för en ny speedwaybana i Traume, där buller ansågs vara den enskilt största risken med att ha speedwaybanan i det aktuella området.
I fredags meddelade klubben att man lägger ner sin seniorverksamhet, med hänvisning till att man saknar bana.
Det är ännu osäkert vart den nya banan bör/ska ligga, men Traume är det alternativ som anses ligga bäst till i nuläget.
I nyttjanderättsavtalet fanns två krav, för att kommunen skulle kunna tänka sig att överväga en förlängning:
1) ingen planerad byggnation på Galgberget skulle finnas från kommunens sida.
2) Bysarna skulle senast avtalets utgång ha påbörjat anläggningsarbetet med den nya banan.
I december 2006 lämnade Bysarna in en ansökan om en förlängning av nyttjanderättsavtalet, med hänvisning till att klubben för att säkra sin framtid skulle behöva få vara kvar på Galgberget till dess en nya bana byggts.
Gotlands kommun gav klubben uppskov, men man betonade i det nya kontrakt som skrevs att "ytterligare uppskov medges inte".
Dessutom ställdes fyra krav:
1) Bysarna skulle senast 2007-01-31 inkomma med en projektansökan med beskrivning av vad som krävs för en ny bana på annan plats, samt eventuellt en begäran om ekonomiskt stöd för projektering av en ny bana.
2) En slutrapport skulle lämnas in senast två månader efter det att besked om ekonomiskt stöd givits.
3) Bysarna skulle inte agera så att byggandet på Galgberget försenades.
4) Bysarna skulle inte, direkt eller indirekt, agera så att det utsatta uppskovet förlängdes.
I februari 2007 godkände kommunen Bysarnas projektplan, där fyra tänkbara områden för en ny speedwaybana presenterades: Hejdeby, Follingbo, Dalhem och Traume. Samtidigt beviljades klubben 100000 kronor i projekteringsbidrag.
I maj 2007 framkom att Gotlands kommun öronmärkt 1,5 miljoner kronor till bygget av en ny speedwaybana under 2008.
I början av juli 2007 ansökte Bysarna om ytterligare uppskov på Galgberget. Man hänvisade då främst till att lokalerna behövdes för det administrativa arbetet kring GGN, men även till att banan behövdes för speedwayverksamhetens fortlevnad.
I början av september 2007 gav kommunen Bysarna uppskov i knappt tre månader, till och med 2007-12-31.
I slutet av september 2007 lämnade Bysarna in en riskanalys för en ny speedwaybana i Traume, där buller ansågs vara den enskilt största risken med att ha speedwaybanan i det aktuella området.
I fredags meddelade klubben att man lägger ner sin seniorverksamhet, med hänvisning till att man saknar bana.
Det är ännu osäkert vart den nya banan bör/ska ligga, men Traume är det alternativ som anses ligga bäst till i nuläget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!