Ny triumf för "Glas-Jompa"

Han kom han sågs och han segrade.
John "Glas-Jompa" Karlsson tog andra raka segern i Rally Gotland, men först sedan ledaren Kjell Hansson, Haninge fick bryta på sista sträckan.
John låg 14 sekunder efter Kjell inför sista sträckan på Tofta.
- Hade han inte fått stopp hade jag blivit tvåa och varit nöjd med det också, säger John.
Bäste gotlänning blev Johan Holmberg, som kom tvåa i sin klass och sjua totalt
Tjejklassen vanns av Åsa Grönholm och Monica Lorentzon, GMF.

Sport2005-04-18 06:00
Årets Rally Gotland bjöd som vanligt på en hel del överraskningar. Det var inte alltid säkert att den som låg bra till inför slutresultatet kom i mål. Andra kom i mål på bra tid, men fick sedan se tiden förändras radikalt.
Så var det t ex för Stefan "Peen" Pettersson med kartläsare Petri Savela. Peen gjorde sin bästa tävling någonsin i Rally Gotland och körde in på andra bästa tid med nya fräcka bilen, en Ford Escort Cosworth.

Fem minuters tillägg
Men en förargligt misstag gjorde att Peen fick fem minuters tillägg och då rasar man rejält i resultatlistan.
- Inför tredje sträckan i Hejnum klev jag ur bilen i TK-zon. Bilen var för varm och kokade, säger Peen.
Körningen hade annars gått bra och Peen var nöjd med bilen sånär på några saker. En var att motorn blev varm, ett annat problem var att det kom in massor av damm i bilen.
- Jo, så hade vi närkontakt med ett träd på trean och naturligtvis touchade trädet på kartläsarsidan, säger Petri Savela.
Peen rasade alltså i resultatlistan, men det gjorde däremot inte John Karlsson med kartläsare Thomas Carlsson, Taxinge MK. Även John kör en Ford Escort Cosworth och den gick som "tåget", men han låg ändå efter Kjell Hansson, Haninge hela vägen fram till sista sträckan på P18. Där blev det stopp för Kjell och John kunde köra in på bästa tid.

Andra raka segern
John vann Rally Gotland i fjol och upprepade alltså bedriften i år.
- Det känns underbart. Jag låg tvåa i RM:et (Riksmästerskapet) inför den här tävlingen men gick upp i ledning nu, säger han.
John vann första deltävlingen i RM och ledde andra med en minut. När det var två specialsträckor kvar rasade växellådan och han hankade sig i mål som femma.
Vad tycker du om Rally Gotland?
- Första och sista sträckan på P18 är min favorit, den sträckan är jätterolig, tekniskt krävande och snabb.
Tofta är också kul, men andra gången där var det uppkört och mycket stora stenar.
RM körs för andra året. I fjol fick han bryta så målsättninge i år är seger förstås.
- Det är förmodligen sista året man kör RM. Startfältet i SM är litet och nu vill man ha med de här bilarna också, säger John.
Tror du det kan bli ett SM på Gotland?
- En Supercup kanske men SM är tveksamt.Här kostar de dyraste bilarna runt 600 000 kronor, i SM bör man ha en bil i tre miljonersklassen om man vill vara med i toppen.
- Jag har åkt fyra tävlingar med Eddie Hörbing med bilar i tre miljonersklassen, men det var inte roligare. Det är lika kul här, säger kartläsaren Thomas Carlsson.

Bäste gotlänning
Johan Holmberg tampades med Jonas Wigren om segern i 2WD. Johan tappade fem sekunder i Hejnum, tio i Follingbo och låg 16 sekunder efter Jonas inför näst sista sträckan på Tofta.
Där gasade Johan rejält och körde in 18 sekunder.
- Sen tog han mig med fem sekunder på P18 så jag blev tvåa, 2,5 sekunder efter honom,men det var första tävlingen för mig så jag är nöjd ändå, säger Johan.
Johan satsar nu på Silverstone cup. Rally Gotland var första deltävlingen och Johan ligger ju tvåa i cupen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!