Skarp kritik mot Gotland Ring
Bilsport: Gotlands bilsportförbund riktar nu skarp kritik mot Gotland Ring och vilka tillstånd de har.Anledningen till kritiken är avsaknaden av banlicens från internationella bilsportförbundet och oklarheten kring ifall Gotland Ring har tillstånd att vara befriad från hastighetsbegränsningarna.
- Vi har den säkraste banan i Sverige, säger grundaren och eldsjälen bakom Gotland Ring, Alec Arho Havrén.
Upprinnelsen till att det har blivit en schism mellan förbundet och Gotland Ring har två delar. Den första är att Gotland Ring inte har beviljats banlicens av det internationella förbundet, FIA, och således är man inte tillåten att köra tävlingar på banan. Med att inte ha banlicens kommer också att förare med tävlingslicens inte får köra på banan utan att riskera att förlora sin licens i upp till tre år.
70 km/h ?
Den andra delen är frågan kring ifall Gotland Ring är om de är befriade från hastighetsbegränsningarna. Ifall de inte är det skulle 70 km/h vara gällande begränsningar och i dagsläget körs det betydligt fortare på Gotland Ring.
Enligt Alec Arho Havrén är banan inhägnad och blir i så fall undantagen hastighetsbegränsningarna.
- Vi har haft Vägverket och Länsstyrelsen här uppe och de vittnade om att det ansågs vara inhängnat, säger Alec Arho Havrén.
På Länsstyrelsen låter det dock annorlunda.
- Vi har varit där men det finns inget papper på att vi skulle ha beviljat Gotland Ring några undantag från hastighetsbegränsningarna, säger Nils Högfeldt, ansvarig för trafikfrågor på Länsstyrelsen på Gotland.
Räcker inte med muntligt
Han var själv inte på Länsstyrelsen vid tidpunkten för besöket, men säger att det inte räcker med ett muntligt intygande om inhägnad.
- Det kom en förfrågan för kanske två år sedan, då konstaterade vi att allmänheten inte kunde ta sig in, men sa också att dom var tvungna att leva upp till det aktuella förbundets reglementen, säger Högfeldt.
Inte upp till dem
Han säger också att det inte är upp till dem att besluta ifall det är inhägnat och någon annan ansökan från Gotland Ring om befrielse från hastighetsbegränsningarna har inte inkommit och något löfte om att slippa hastighetsbegränsningar har inte givits.
- Inte så vitt jag vet, säger Högfeldt
Vad gäller banlicensen är det frågan om en investering, enligt Arho Havrén, på runt två miljoner kronor i räcken.
Redan säker
- Men vi har redan nu en av Sveriges säkraste banor. Det är helt andra normer som gäller när man nu bygger en bana än vad som gällde innan, säger Arho Havrén.
- Jag håller med om att Gotland Ring är säkrare än många banor i landet men olyckan kan vara framme ändå och det gäller att hålla sig till gällande reglemente, säger Thomas Söderström, ledamot i Gotlands bilsportsförbund.
Se mellan fingrarna
Till saken hör att förare med tävlingslicens som kör på en bana utan banlicens riskerar att förlora sin licens, något som faller på Gotland bilsportförbund att implementera, men de har valt att än så länge se mellan fingrarna vad gäller det.
- Vi vill inte göra det men snart blir vi tvungna att agera, säger Thomas Söderström.
- Alla vet vad som gäller, vi informerar alltid de som hyr banan om vår status och de får alltid svar som det är, säger Alec Arho Havrén som ställer sig frågande till hela diskussionen.
- Vad vill dom egentligen? Vill dom hjälpa bilsporten, vill dom ha en dialog? Jag tycker det är fegt att gå till pressen istället för att ringa mig.
Haft ett år på sig
- Det finns ingen anledning till att prata med honom, han har haft ett år på sig att fixa licensen, men inget har hänt. Nu måste vi agera, säger Ronny Nyström
- Det vi håller på med på Gotland Ring är både tryggt och säkert. Vi har de facto högre säkerhet än andra banor i Sverige, fråga vilken förare som helst, säger Arho Havrén.
Polisiär fråga
Skulle Gotland Ring sakna behörighet att vara befriad från hastighetsbegränsningarna skulle det bli en polisiär fråga, men Christian von Corswant på Visbypolisen har annat på sin prioriteringslista.
- Är det bara en fråga ifall de kör över 70 km/h har vi viktigare saker att ta hand om, säger han.
von Corswant håller dock med om att hela situationen är aningen luddig.
Inget svar från Länsstyrelsen
- Vi har haft en förfrågan till Länstyrelsen om vilka tillstånd som finns men inte fått några vettiga svar, helt klart är att det är ett ganska känsligt ämne. Jag har dock inte sett något tillstånd, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!