Starka män och buck liga bilar

FOLKRACE. I går var det premiär för årets Folkracefestival. Årets tävlingar har lockat runt 250 startande, vilket är nytt rekord.
På startlinjen stod bland andra en av världens starkaste män, Magnus Samuelsson och ett flertal gotlänningar.
En av gutarna som lyckades bra den första dagen var Göran Cedergren, Rosendals MK, som kom till tävlingarna med hela sin familj.

Sport2007-07-18 06:00
Folkracefestivalen är så mycket mer än tävling med mer eller mindre buckliga bilar.
Det är ett sätt att umgås och ha trevligt även om alla satsar hårt för att vinna.
Att konceptet på Gotland är populärt visar det stora antal tävlande som ställer upp i årets festival.
- Vi hade 280 anmälda till 1 april, men sedan har en del droppat av, av olika anledningar, säger tävlingsledaren Lars Jakobsson.

Mycket körning
Vad beror det då på att så många vill köra på Gotland?
- Man får köra mycket under tre dagar utan att bli av med bilen. Sedan är det en dags vila mellan tävlingsdagarna då det är tid att skruva om det behövs eller ha lite semester med familjen.
Folkrace är oftast en ren familjeangelägenhet.
Så är det t ex för familjen Cedergren där pappa Göran kör, liksom sönerna Anders, 18 och Joakim, 16.
- Det här är livet, säger mamma Kikki, som sköter markservicen.
Även dottern Marika hjälper till runt om själva tävlandet.
Göran Cedergren inledde med två heatsegrar och en andraplats och siktar på final på lördag.
- Jo, hittills har det gått bra, bilen är nybyggd så den håller ihop, säger Göran.
Göran körde bra även förra året hade full pott och fyra pluspoäng. Men i fjol var det kval till A-finalen och där körde Göran bort sig. Han tog sig till B-final, men där gick motorn sönder.
Teamet har tre nya bilar i år, blev av med sex bilar förra året.
Vad händer om motorn pajar?
- Då sätter vi i en ny, vi har ju gott om tid.
Bilarna de kör är volvo 245 och motorn i Görans bil är på cirka 200 hästar.
Hur är det att köra herrgårdsvagn i folkrace?
- Det är bra, man får bättre starter med herrgårdsvagn och den tar kurvorna bättre, ligger som en padda i kurvorna, säger Anders, som kör sitt första år som senior.

Stark man
Starke Magnus Samuelsson började också bra. Han tog två heatsegrar, men i sista heatet kom han efter i starten.
- Jag gick ner i varv för att få bättre fäste, men gick ner för långt och sen chansade jag lite, säger han.
Magnus slutade näst sist i heatet, men har chans att köra upp sig på torsdag och lördag för att eventuellt nå finalen.
Magnus Samuelsson körde här både 2004 och 2005.
Varför kommer du tillbaka?
- Det är en kul tävling, man får köra mycket.
Bilen är en volvo 240 med en vanlig motor.
- En motor som jag försökt göra om så den går skapligt, säger Magnus.
Folkrace är en hobby för Magnus, en lek.
En lek är det däremot inte när han tävlar om titeln världens starkaste man, även om bilar ofta är med i lyften.
37-årige Magnus Samuelsson har tränat sin styrka sex dagar i veckan sedan han var 16 år.
Han var skadad förra säsongen men är nu igång igen. Förra helgen tävlade han i Grand Prix, blev trea och är klar för tävlingen om världens starkaste man som går i USA den 16 september.
- Jag har varit med alla år sedan 1995 utom i fjol och vunnit en gång, säger han.
Superserien har han däremot vunnit två gånger.
Nu återstår att se om han också kan vinna Folkracefestivalen på Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!