Hon är numera verksamhetschef för Generation Pep, ett initiativ som kronprinsessparet ligger bakom. Tillsammans med företaget FUZED är Generation Pep på plats under Almedalsveckan för att belysa det faktum att ungdomar i Sverige rör sig för lite.
– Tyvärr är bilden ganska dyster när det kommer till rörelse bland yngre. Det är ett ökat stillasittande. I vår rapport så är det endast två av tio som når rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet i genomsnitt, och en av tio som når kostmålen, säger Carolina Klüft.
Det bild hon beskriver är över hela Sverige, men hon menar att trots att det inte finns lokala siffror, så är det en bild som stämmer även på Gotland.
– Vi har haft dialoger med Region Gotland som visar ett engagemang i frågan. Det Gotland måste göra är att se över vad för mötesplatser det finns för barn och unga. Vad fungerar, och vad fungerar inte. Man måste fundera över hur vi når fram till de som kanske har fler hinder framför sig när det gäller fysisk aktivitet och bra kost. Det gäller att tänka nytt och utmana normen, strukturen och systemet för att skapa en hållbar förändring, säger Carolina Klüft.
Hon menar att ett sätt att tänka nytt kan vara att koppla ihop det stora befintliga intresset för gaming som finns bland ungdomar, med fysisk aktivitet, likt det FUZED arbetar med. Deras koncept bygger på att tjäna ihop skärmtid genom att röra på sig. En promenad genererar en viss tid, och så vidare.
– Ungdomars största fritidsintresse är gaming, men det finns ingen infrastruktur för det. Generellt sätt har fritidsverksamheter i Sverige inte riktigt hängt med i samhällsutvecklingen, säger Karl Sergel, vd på FUZED.
Likt Carolina Klüft och Generation Pep, så har han fört samtal med Region Gotland för att lyft frågan.
– Regionen delar exakt samma bild som oss. Att vi måste tänka nytt och se över våra verksamheter. Vi måste möta upp behovet som finns hos dagens ungdomar, vilket är att möjliggöra gaming i kombination med den fysiska aktiviteten. Det krävs ett innovationstänk från den offentliga sektorn så man kan nå ut till de barn och unga som är i ett stort behov av en förbättrad hälsa, säger Karl Sergel.