Tipsar om marknadsföring
Maria Jakobsson har under tre års tid kombinerat studier på Umeå universitet med heltidsjobb och innebandy med Endre. I går redovisade hon sin slutrapport, en uppsats om hur idrotten kan marknadsföra sig proffsigare.
Maria Jakobssson, 24 är van att jäkta mellan olika uppdrag. De tre senaste åren har hon arbetat heltid på Faktab samtidigt som hon pluggat på distans vid Umeå universitet och spelat innebandy på elitnivå.
- Pluggat har jag fått göra efter träningen, säger Maria.
Maria är nu klar med sin kandidatexamen, men kan plugga ett år till för magisterexamen.
- Det tror jag att jag gör, men jag vet inte när, säger hon.
Maria vill jobba med redovisning, men just nu trivs hon bra med sitt jobb på Faktab.
Längar efter match
Maria vill också gärna spela match med Endre igen.Maria fick sitt trasiga korsband ( en tidigare skada från fotbollstiden) opererat den andra juni, har fått avstå från innebandyn en tid men har nu börjat träna fullt ut.
- Det känns okej och jag längtar efter att få spela match, men det är tränarna som bestämmer när det blir, säger hon.
Maria jobbade med sin kandidatuppsats tillsammans med kompisen Stina Johansson från Umeå. Maria och Stina ställde sig frågan om idrotten kan marknadsföra sig proffsigare. I sin undersökning valde de att via enkät fråga hur idrottsföreningarna på Gotland jobbar med marknadsföring.
Slutrapporten är nu skriven och igår redovisade Maria resultatet inför en skara gotländska idrottsmänniskor.
Enkät via e-post
Enkäten gick ut till föreningar med aktuell e-postadress. Det blev totalt 110 föreningar. Av dessa svarade 64 på enkäten, vilket var 77 procent.
Slutsatsen blev att inom den strategiska marknadsföringsprocessens alla aktiviteter arbetar många föreningar professionellt med att utveckla sitt kundperspektiv och med den strategiska planeringen och organiseringen. Kunder är i detta fall medlemmar, sponsorer och åskådare.
Majoriteten av föreningarna hamnade på nivån varken eller och arbetar således inte i någon större utsträckning med marknadsföring, vilket innebär att det finns faktorer som merparten av föreningarna bör förbättra.
Maria och Stina har en del förslag till förbättringar. Som t ex att ge en eller flera personer kundansvar, tilldela en person ansvar för och övergripande kontroll över föreningens marknadsföring, uppmuntra till marknadsundersökningar och att erbjuda gratis inträde till någon av föreningens aktiviteter.
Efter Marias redovisning blev det tid för diskussion. Endres ordförande Harald Hoffman efterlyste en anonym marknadsundersökning där man gick ut till sponsorer med frågor om hur de uppfattar samarbetet och hur de känner att de får något tillbaka. Det var inget Maria och Stina hade jobbat med och GI:s Patrik Oscarsson menade att det fick bli en uppgift för nästa student.
Det är få klubbar som har någon som är ansvarig för marknadsföring och det beror till stor del på att i de flesta föreningar jobbar alla ideellt.
- Den som har några timmar får ta det, menade Harald Hoffman.
Proffsig marknadsföring innebär också en möjlighet att locka en stor publik till matcherna.
Där leder Visby IBK, som trots att laget spelar i division 2 drar större publik än t ex Visby Ladies elitlag, ett faktum som Ladies ordförande Ulf Jonasson till viss del förklarar med att utanför Visby är det just ingen som spelar basket.
- Det beror också på serieindelningen, menade han. Vår riktigt stora publik kommer först när det drar ihop sig till slutspel.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!