Men Motor-finnkampen blir av oavsett hur det går.
- Den är redan sanktionerad, då det är mer ett event än en tävling, säger Lars Jakobsson på Gotlands bilsportsförbund.
Inom en veckas tid kommer representanter från banbesiktningskommittén inom svenska bilsportförbundet till ön för att besiktiga Gotland Ring. Skyddsnät, avbalkningar och dylikt ska kontrolleras och om allt är i sin ordning får banan till slut sin efterlängtade banlicens.
- Men den gäller enbart för nationella tävlingar. Ska de ha internationella inslag krävs besiktning också från FIA, det internationella bilsportförbundet, berättar Alf Nordin i banbesiktningskommittén.
Super pole nästa vecka
Redan den 13 juni hålls en Super pole challenge-tävling på Gotland Ring. Någon ansökan om tävlingstillstånd har inte inkommit till Gotlands bilsportsförbund, eftersom banlicensen inte ännu är klar.
- Utan banlicens ser jag inte hur det loppet kan genomföras, vi kommer i alla fall inte att ge tillstånd. Men vi hoppas på att besiktningen går bra. Den första Super pole-tävlingen är en lokal satsning där vi hoppas kunna locka in dem till banan som annars kör rally ute på vägarna, så det kan bli en bra grej, säger Ronny Nyström som är på Gotlands bilsportsförbund.
Men oavsett hur det går på besiktningen, står det klart att den planerade Motor-finnkampen i juli blir av.
Kräver dispens
Det evenemanget har nämligen redan dispens från förbundshåll.
- Det är mer av ett uppvisningsrace och har därför redan godkänts, både av det lokala och det nationella förbundet. Det ska inte köra så många bilar samtidigt, så säkerhetsrisken är mindre än på stora tävlingar. Dessutom kan det innebära positiv medieexponering för sporten, menar Lars Jakobsson på Gotlands bilsportsförbund.
Från Gotland Rings sida finns ingen oro inför besiktningen eller inplanerade evenemang. De stora FIA-stängslen är på plats och eventuella smådetaljer kan justeras längre fram.
Inte orolig
- Jag är inte ett dugg orolig. Vi vet inte exakt alla flaggpositioner till exempel, men det är sådant man måste prova sig fram till och kommer inte att hindra oss från att få licensen, berättar vd Alec Ahro-Havrén.
Snart ska alltså de första riktiga tävlingarna kunna starta på Gotland Ring. Super Pole-tävlingen den 13 juni följs av ett större lopp av samma typ i juli och Motor-finnkampen samma månad.