Utan stålräcken inga tävlingar
Gotland Ring i Storugns har ett stort och dyrbart problem som måste lösas om man skall få anordna tävlingar. Internationella bilsportförbundet kräver att det skall finnas stålräcken längs hela den 3,2 kilometer långa banan. På båda sidor! Problemet för oss är att stålpriserna på den internationella marknaden har skjutit i höjden. Vad räckena kan kosta har jag ingen exakt siffra för. Men det rör sig om några miljoner kronor.Det säger Mulle Jäderlund på Gotland Ring. För drygt ett år sedan invigdes anläggningen och i september förra året hette det att Gotland Ring under det här året skulle stå som värd för ett antal stora tävlingar.
Det här påverkar också försäkringar och förarlicenser från svenska Bilsportförbundet. Om en tävlingsförare exempelvis kör ett träningsvarv på tid på banan i Storugns så kan tävlingslicensen bli indragen. Det påverkar också förarens försäkring.
Vi prioriterar ju andra verksamheter före bilsporten. Men det är bilsporten som vi marknadsför anläggningen med. Så det här med stålräckena är förstås ett problem. Det finns ett lager med stålräcken i Finland som vi hoppas på, säger Mulle Jäderlund.
Det kostar mycket pengar, exakt hur mycket vet jag inte. Men vi måste också få fram pengarna för att köpa stålräckena. Det rör sig om några miljoner kronor, säger Mulle Jäderlund.
<span class=MR>Säkerheten viktig</span>
En av de viktigaste delarna i det som utgör en banlicens är säkerhetsfrågan. Så länge det inte finns stålräcken runt den 3,2 kilometer långa banan i Storugns så får Gotland Ring inte ha tävlingsverksamhet. Det handlar alltså om 6 400 meter stålräcken. Med nuvarande längd på banan. Planer finns på en förlängning till det dubbla, 6,5 kilometer.
Nu fungerar banan som en öppen enskild och enkelriktad väg. Vi kan inte ha tävlingar. Men motorsport är det som vi prioriterar lägst bland de verksamheter vi har. Vi har ju testverksamhet, privatkörning, bilklubbar som hyr banan.
Vi har företagsevenemang med förarutbildning och företag har kundevenemang. Det ska exempelvis Seat ha här, säger Mulle Jäderlund.
Enligt Mulle Jäderlund är det alltså inte så att verksamheten i Storugns står och faller med frågan om en banlicens. Men den viktigaste ingrediensen i marknadsföringen, motortävlingar på Gotland Ring, saknas ännu.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!