Visby IBK:s strategi ska fylla Södervärn
INNEBANDY. Visby IBK har en trogen publik med ett snitt på närmare 700 åskådare per match. Nu siktar klubben högre.- Vi vill öka publiksnittet med ett par hundra i år och vi tror att vi kommer att göra det, säger Per Viberg, sportchef i Visby IBK.
- Matcharrangemang är en viktig del för att locka en större publik och där kommer vi att bli mycket bättre i år. Vi har som mål att ha ett av Sveriges bästa matcharrangemang, säger sportchefen.
Pyroteknik i Södervärn
Redan i morgondagens premiär mot Duvbo kommer IBK-publiken att få ett första smakprov.
- Vi har ju en storbilds-tv sedan tidigare, men har inte utnyttjat den som vi borde. I år kommer vi ha ett intro med rörliga bilder på laget och det här kommer att byggas på under säsongen och bli bättre och bättre. Vi kommer också att ha pyroteknik på hemmamatcherna, säger Per Viberg och fortsätter:
- I dag är
publiken uppdelad i två grupper. En del går enbart för att se innebandy medan andra kommer för att träffa kompisar också. Är det mycket folk på ett arrangemang så kommer fler. Folk drar folk.
Tror du verkligen att jippon lockar publik?
- Absolut. Om någon väljer mellan att titta på IBK eller något annat så ökar chansen att de väljer oss om vi kan erbjuda något extra.
Visby IBK har under flera år haft en trogen publikskara, medan andra sporter tappat mycket publik.
Vidare finns också planer på olika SMS-tjänster där publiken kan vara med och utse exempelvis matchens lirare.
- Vi har haft en liten dipp, men vi har fixat det och nu ser det bättre ut igen, säger Per Viberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!