Det gÄr snabbt i svÀngarna för Alexander

För familjen Ahlström Nordahl har karting blivit en familjeangelÀgenhet. 14-Ärige Alexander tÀvlar för andra Äret och han gör det med den Àran.

14-Ă„rige Alexander Nordahls passion för karting har smittat av sig pĂ„ lillasyster Olivia. Även pappa Mattias Ahlström har kartinglicens.

14-Ă„rige Alexander Nordahls passion för karting har smittat av sig pĂ„ lillasyster Olivia. Även pappa Mattias Ahlström har kartinglicens.

Foto: Jonas BÀckström

Bilsport2019-10-14 19:36

För lite drygt 2,5 Ă„r sedan fick Alexander Nordahl upp intresset för karting. Sedan dess har det gĂ„tt snabbt i svĂ€ngarna. 

– Jag började trĂ€na 2017. Det Ă€r vĂ€ldigt kul nĂ€r det gĂ„r snabbt och jag tycker om att rejsa med andra, sĂ€ger Alexander Nordahl.

Under 2018 började han tĂ€vla och i Ă„r har det gĂ„tt frĂ„n klarhet till klarhet i den Mellansvenska Kart Racing-seriens miniklass. Serien Ă€r Sveriges största inom karting. 

Alexander har bland annat kört hem en deltÀvlingsseger i JÀrfÀlla, dÀr han i finalen körde upp sig frÄn Ättonde plats till slutlig seger.

– Det var rĂ€tt coolt. Karten kĂ€ndes riktigt bra. Jag gjorde en dĂ„lig start och sjönk tillbaka till Ă„ttonde plats, men sedan tog jag mig upp placering efter placering tills jag plötsligt var först.

Alexanders intresse för karting har ocksĂ„ spridit sig vidare i familjen. Pappa Mattias och lillasyster Olivia, 8 Ă„r, har ocksĂ„ tagit kartinglicens. Olivia kör Cadetti, klassen för de minsta,  och har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte börjat tĂ€vla.   

– Jag tycker ocksĂ„ att det Ă€r roligt nĂ€r det gĂ„r fort, sĂ€ger Olivia Nordahl glatt.

GÄr det aldrig för fort dÄ?

– Jo haha, nĂ„gra gĂ„nger har jag snurrat av nĂ€r det har varit en vĂ€ldigt skarp kurva. Men jag har aldrig blivit rĂ€dd.

PÄ Gotland Àr antalet förare sÄ pass fÄ att det inte har arrangerats nÄgra tÀvlingar sedan 2015. Men intresset Àr pÄ uppÄtgÄende, menar Mattias Ahlström.

– Mycket tack vare att det anordnas ett fem dagar lĂ„ngt trĂ€ningslĂ€ger hĂ€r pĂ„ somrarna, det lockar ocksĂ„ mĂ„nga frĂ„n fastlandet, sĂ€ger Mattias Ahlström.

För att tĂ€vla Ă€r det dock resor till fastlandet som gĂ€ller. 

– Det har blivit vĂ€ldigt roligt att trĂ€ffa nya kompisar nĂ€r man Ă€r ivĂ€g pĂ„ tĂ€vlingar, sĂ€ger Alexander.

För Àven om de Àr konkurrenter i tÀvlingarna sÄ byggs det upp en stor gemenskap vid sidan av banan i samband med tÀvlingarna.

Undertecknad har bara kört gokart vid ett par tillfÀllen. Med ett par tips frÄn Alexander kÀnner jag mig hopp om att göra bÀttre ifrÄn mig nÀsta gÄng det Àr dags att mÀta krafterna med arbetskamrater eller ett kompisgÀng.

– Först av allt mĂ„ste du tĂ€nka pĂ„ hur du tar kurvorna, vĂ€lja rĂ€tt spĂ„r och hur du anvĂ€nder bromsen. Det gĂ€ller ju att tappa sĂ„ lite fart som möjligt i kurvorna helt enkelt. 

Men de hyrkarts jag kört skiljer sig vÀl en del frÄn den du kör?

– För det första gĂ„r det mycket snabbare, tĂ€vlingskarten gĂ„r 80-85 km/h lite beroende pĂ„ hur banan ser ut. 

En annan skillnad med en tĂ€vlingskart Ă€r det stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende jobbet med att hitta rĂ€tt instĂ€llningar. 

– Det Ă€r viktigt att jag kan ge feedback till mekanikern, sĂ„ att instĂ€llningarna kan Ă€ndras sĂ„ bra som möjligt. Man Ă€ndrar alltid nĂ„got mellan varje heat. Det kan vara drevningen, hjulbredd, dĂ€cktryck eller vinkel pĂ„ framvagnen, berĂ€ttar Alexander

Det Àr pappa Mattias som stÄr för det arbetet.

– Man blir hela tiden mer och mer samspelta och bĂ€ttre pĂ„ det dĂ€r. Det Ă€r rĂ€tt hĂ€ftigt, sĂ€ger Mattias.

FörutsĂ€ttningarna Ă€ndras ocksĂ„ vĂ€sentligt beroende pĂ„ vĂ€dret. Alexander tycker att det Ă€r ett av hans största förbĂ€ttringsomrĂ„den. 

– Att köra i regn Ă€r vĂ€l inte min starkaste sida. Förra Ă„ret var det bra vĂ€der hela tiden sĂ„ jag har nog bara kört i regn 2-3 gĂ„nger. 

– Men dĂ€r har jag som mekaniker mycket att lĂ€ra mig ocksĂ„, för instĂ€llningarna blir totalt annorlunda, sĂ€ger Mattias 

NĂ€sta Ă„r vĂ€ntar tĂ€vlingar i en ny klass för Alexander, dĂ„ han byter upp sig till en stor kart med dubbelt sĂ„ stark motor. 

– DĂ„ kommer det gĂ„ ganska bra mycket snabbare, det blir hĂ€ftigt, sĂ€ger Alexander Nordahl förvĂ€ntansfullt. 

Med uppemot 30 förare i samma heat blir det intensiv racing om placeringarna.
Med uppemot 30 förare i samma heat blir det intensiv racing om placeringarna.
Expedition: Sportgotland

Med Expedition: Sportgotland vill GT-sporten lyfta fram lag, utövare eller ledare som inte nödvĂ€ndigtvis uppmĂ€rksammas normalt i vĂ„r sport­rapportering.  

PrestationsnivĂ„n ligger inte i fokus. MĂ„let Ă€r att vĂ„ra expeditioner ska tĂ€cka in sĂ„ stor del som möjligt av Gotland, sĂ„vĂ€l geografiskt som olika sporter.  

Har du som lÀsare tips pÄ vad GT-sporten bör bege sig ut och utforska nÀrmare? Skriv ett mail till oss och beskriv vad som borde vara en kommande destination för Expedition: Sportgotland.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!