För lite drygt 2,5 år sedan fick Alexander Nordahl upp intresset för karting. Sedan dess har det gått snabbt i svängarna.
– Jag började träna 2017. Det är väldigt kul när det går snabbt och jag tycker om att rejsa med andra, säger Alexander Nordahl.
Under 2018 började han tävla och i år har det gått från klarhet till klarhet i den Mellansvenska Kart Racing-seriens miniklass. Serien är Sveriges största inom karting.
Alexander har bland annat kört hem en deltävlingsseger i Järfälla, där han i finalen körde upp sig från åttonde plats till slutlig seger.
– Det var rätt coolt. Karten kändes riktigt bra. Jag gjorde en dålig start och sjönk tillbaka till åttonde plats, men sedan tog jag mig upp placering efter placering tills jag plötsligt var först.
Alexanders intresse för karting har också spridit sig vidare i familjen. Pappa Mattias och lillasyster Olivia, 8 år, har också tagit kartinglicens. Olivia kör Cadetti, klassen för de minsta, och har än så länge inte börjat tävla.
– Jag tycker också att det är roligt när det går fort, säger Olivia Nordahl glatt.
Går det aldrig för fort då?
– Jo haha, några gånger har jag snurrat av när det har varit en väldigt skarp kurva. Men jag har aldrig blivit rädd.
På Gotland är antalet förare så pass få att det inte har arrangerats några tävlingar sedan 2015. Men intresset är på uppåtgående, menar Mattias Ahlström.
– Mycket tack vare att det anordnas ett fem dagar långt träningsläger här på somrarna, det lockar också många från fastlandet, säger Mattias Ahlström.
För att tävla är det dock resor till fastlandet som gäller.
– Det har blivit väldigt roligt att träffa nya kompisar när man är iväg på tävlingar, säger Alexander.
För även om de är konkurrenter i tävlingarna så byggs det upp en stor gemenskap vid sidan av banan i samband med tävlingarna.
Undertecknad har bara kört gokart vid ett par tillfällen. Med ett par tips från Alexander känner jag mig hopp om att göra bättre ifrån mig nästa gång det är dags att mäta krafterna med arbetskamrater eller ett kompisgäng.
– Först av allt måste du tänka på hur du tar kurvorna, välja rätt spår och hur du använder bromsen. Det gäller ju att tappa så lite fart som möjligt i kurvorna helt enkelt.
Men de hyrkarts jag kört skiljer sig väl en del från den du kör?
– För det första går det mycket snabbare, tävlingskarten går 80-85 km/h lite beroende på hur banan ser ut.
En annan skillnad med en tävlingskart är det ständigt pågående jobbet med att hitta rätt inställningar.
– Det är viktigt att jag kan ge feedback till mekanikern, så att inställningarna kan ändras så bra som möjligt. Man ändrar alltid något mellan varje heat. Det kan vara drevningen, hjulbredd, däcktryck eller vinkel på framvagnen, berättar Alexander
Det är pappa Mattias som står för det arbetet.
– Man blir hela tiden mer och mer samspelta och bättre på det där. Det är rätt häftigt, säger Mattias.
Förutsättningarna ändras också väsentligt beroende på vädret. Alexander tycker att det är ett av hans största förbättringsområden.
– Att köra i regn är väl inte min starkaste sida. Förra året var det bra väder hela tiden så jag har nog bara kört i regn 2-3 gånger.
– Men där har jag som mekaniker mycket att lära mig också, för inställningarna blir totalt annorlunda, säger Mattias
Nästa år väntar tävlingar i en ny klass för Alexander, då han byter upp sig till en stor kart med dubbelt så stark motor.
– Då kommer det gå ganska bra mycket snabbare, det blir häftigt, säger Alexander Nordahl förväntansfullt.