Han gick in med full satsning på säsongen med ny bil och i en ny klass, han har svarat för bra körning och samlat ihop 44 poäng och ligger sammanlagt på en sjunde plats av 15 förare så här långt, men själv är han inte nöjd.
– Jag har inte riktigt kommit in i bilen som jag tänkt mig, men det är en ny bil och det tar lite tid. Sen blir det lite annorlunda när man kör med slicks som vi gör med de här bilarna, säger han.
Och där tror han att de som kommer direkt från gocart har en liten fördel eftersom de kör på slicks, Holmberg körde G20 innan och då är det vanliga mönstrade däck som gäller.
Efter de sex race han har kört så har han kommit i mål som fyra två gånger och femma två gånger, sen har det blivit två nollor.
För några veckor sen fick han och en förare till från serien möjlighet att tävla utomlands i Nederländerna och på klassiska racerbanan Zandvoort.
– De bjöd ner två svenskar, från G40-serien att få vara med och tävla där en helg, säger han.
Båda svenskarna, Alexander Holmberg och Niclas Harbig blev en tuff erfarenhet rikare, de många engelsmännen i startfältet visade sig vara riktigt vassa
– De är mer vana vid sådana banor och har mer fart i kroppen, nu var det topphastighet på runt 200 km/h att jämföra med Anderstorp där man kommer upp i 150 km/h, säger Alexander.
Ett 30-tal förare deltog och för Holmberg blev det en 16:e plats i första racet och Harbig kom placeringen efter.
I andra racet förbättrade de båda svenskarna sina placeringar, Harbig blev 13:e och Alexander slutade på 15:e plats.
Men i tredje och sista racet på Zandvoortbanan tog det stopp för de båda svenskarna, Holmberg körde in i ett räcke och fick en del skador på bilen och för Harbig gick det nästan likadant, han kraschade också.
– Det var mest vänstersidan som fick sin en smäll och sen vingen och batterihållaren, men det var mest plastskador, säger Alexander Holmberg.
Trots kraschen så var det en stor upplevelse att köra där.
– Det var mycket folk och mer kringarrangemang och större jippo än hemma.
Men till den gångna helgens race på Kinnekulle Ring kunde han inte ställa upp, bilen var inte klar.
– Jag har haft en del annat som tagit tid plus att jag varit sjuk så jag har inte hunnit med bilen, säger han.
Nu återstår det en tävling och det är finalen på Karlskoga 11-13 augusti, då kör man tillsammans med STCC och SPVM, men om Holmberg kommer till start är inte klart.
– Jag har inte riktigt bestämt hur det blir vi får se, säger han.