Det var tidigt på morgonen, måndagen 15 juli 2019 som Jörgen "Jea" Hellström, 74, fick en varning som han inte kunde nonchalera.
Han hade precis satt sig ner vid köksbordet för att äta frukost och läsa morgontidningarna.
– Jag har både GA och GT och när jag läst klart den ena så började jag läsa den andra tidningen, men när jag satt med tidningen märkte jag att jag inte kunde se bokstäverna ordentligt, de försvann bort hela tiden, säger han.
Han kände att något var fel, han behöll dock lugnet och ringde sjukvårdsupplysningen.
– De sa att jag skulle åka direkt till akuten, så jag ringde till en vän som körde mig ner till lasarettet. Jag trodde först att det var en hjärtattack, men det var en sån där "tia" som det heter.
Han blev kvar på lasarettet för observation i tre dagar innan han blev utskriven. Då fick han bland annat med sig rådet att försöka röra på sig lite mer, motionera och att cykla skulle vara bra en bra motionsform.
Det var något som kamraterna i Gotlands MF snappade upp direkt och de visade då hur mycket de uppskattar "Jea" och alla hans insatser för motorsporten på Gotland, de gav honom en el-cykel.
– Det var fantastiskt snällt och jag fick ju inte köra bil på tre månader, så det passade bra, det blev mycket cykling under den tiden, något som jag ännu håller på med. Det har hjälpt mig på flera sätt, dels har jag gått ner i vikt, nio kilo plus att all min värk som jag tidigare haft i knäna är som bortblåst, nu kan jag köra väghyvel igen, säger han och skrattar.
Jörgen "Jea" Hellström har vikt hela sitt liv till motorsport, 1964 körde han sin första biltävling och tävlade som mest under 1970 och -80-talet.
– 1995 körde jag min sista tävling, då hade jag kört runt 250-300 tävlingar. Jag skulle gärna kört ännu mer, men funktionärsuppdragen tog över alltmer.
1971 lade han sin första bilorienteringstävling och 1974 var han med och arrangerade Påskcupen som från 1998 kom att heta Rally Gotland.
Han har varit tävlingsledare för Rally Gotland elva gånger, senast var 2018.
Han hade vid ett tillfälle när det var som mest jobb räknat ut ungefär hur många timmar han la ner på motorsporten under ett år.
– I oktober det året så var jag uppe i 2 000 timmar och då hade jag fortfarande lite enduro, motocross och bilspeedway som jag skulle vara med på, säger han.
Men nu har han börjat att minska ner uppdragen inom sporten och nyligen avgick "Jea" som ordförande i Gotlands MF:s bilklubb efter 24 år.
– Jag var tvungen att trappa ner, jag jobbade och levde bara efter almanackan. Jag ville egentligen sluta redan förra året, men då hittade de ingen ersättare.
Nu har man hittat ersättaren och det blev Anette Westöö som tar över ordförandeklubban efter "Jea".
– Det tror jag blir riktigt bra och jag finns i bakgrunden om det behövs.
Men det är ett uppdrag som kanske inte är helt lätt att ta över.
– Det är naturligtvis hedersamt, så klart. Men det går inte att axla "Jeas" roll, det är nästan omöjligt, han har så lång erfarenhet från motorsporten, men villkoret för att jag skulle ta uppdraget var att det finns stöd från föreningen och det finns det, säger Anette Westöö.
Och fortsätter:
– Han sitter ju med en otroligt bred kunskap så klart och har en lång erfarenhet från rally, säger hon.
Det är inte bara hemma på Gotland som han arbetat som funktionär. Sedan 2006 till 2019 har han årligen varit i Sveg där han varit ansvarig för utbildning och träningsläger plus att han har varit på många andra tävlingar som Sydsvenska Rallyt och VM-rally i Tyskland.
– Det har alltid varit intressant att komma till andra tävlingar och se hur de lägger upp det.
För sina insatser har han också prisats. 2006 fick han av Folkutbildningsförbundet utmärkelsen "Årets utbildare".
– Jag blev jätteglad, visste inte att det fanns ett sådant pris, säger han.
Det skulle komma mer. 2008 fick han Svenska Bilsportförbundets Guldratten samt blev hedersmedlem i SBF. 2011 blev han årets idrottsledare på Gotland och 2019 fick han Riksidrottsförbundets förtjänsttecken i guld.
– Det känns väldigt roligt att man får den uppskattningen, man blir lite stolt ändå.
Trots att han trappat ner kommer han nog inte kunna släppa sin passion helt.
Men just nu är rallysporten precis som andra sporter i vila på grund av covid -19.