Det var tänkt att bli det tidigare cykelproffsets nya sits i cykelvärlden.
Bara ett par månader efter att Thomas Löfkvist avslutade sin framgångsrika internationella karriär, presenterades han i november 2014 som general manager och sportansvarig för satsningen Team Tre berg Bianchi.
Men det blev inte som det var tänkt.
– Nej, jag lämnade Tre Berg för fyra veckor sedan, förklarar den nu 33-årige gotlänningen.
En allt större oenighet med de övriga stallägarna var avgörande.
– Vi var inte riktigt överens så jag valde att kliva av, fortsätter Löfkvist diplomatiskt.
Främsta skälet var att han själv även hade gått in som delägare i mångmiljonsatsningen i det nya stallet med säte i Skara när han tillträdde.
Hans finansiella engagemang kom däremot att omsättas allt mindre i ett direkt inflytande.
Vad rörde det sig om?
– Pengar. De som hade 80 procent i bolaget ansåg att de kunde göra lite som de ville. Med mina 20 procent så var det svårt att få inflytande, de gick över huvudet på mig, berättar han.
Kan du utveckla?
– Nej, inget som jag vill gå ut med. Men självfallet handlar det om själva finansieringen. Jag gick ändå in med en hel del men fick inte det inflytande som jag borde ha haft. Det var allt mindre delaktighet
Vilka belopp handlar det om?
– Det vill jag inte gå ut med. Men, ja, det är en del pengar. Det är det.
I samband med Team Tre bergs start i det stora Skandisloppet i Uppsala för fyra veckor sedan, meddelade Thomas cyklisterna, där Alexander Wetterhall och Ludvig Bengtsson hör till de mest namnkunniga, att han lämnade sitt uppdrag.
Med omedelbar verkan.
Sitsen i stallet hade blivit ohållbar.
– De blev besvikna så klart. Det var nog inte vad det hade önskat och vad som händer i framtiden blir så klart en osäkerhetsfaktor för dem, berättar Thomas Löfkvist.
– Jag har skött laget och vi har haft många bra resultat i bra race. Men det har varit riktigt svårt att få något egentligt inflytande.
Han var inte ensam om att kliva av. Även Mats Höllgren, själva sportdirektören, lämnade också stallet. Två tunga bortfall.
– Några kanske tror att det bara är att ta bilen till en tävling och sätta sig på en cykel, men det krävs rätt många personer bredvid som håller i det, förklarar Thomas Löfkvist.
Utan några paralleller till de unika resurser han själv fick del av under åren i exempelvis High Road Columbia, engelska Team Sky och slutligen schweiziska IAM cycling.
Sedan i vintras har stallet en ny namnsponsor, statliga bolaget Postnord.
En nödvändighet för att finansiera det professionella svenska teamet.
– En sådan här satsning kostar att dra runt, att få ihop kalkylerna är inte helt lätt. Speciellt inte i Sverige, där cyklingen fortfarande får väldigt lite uppmärksamhet. Bara om man jämför med Norge så sänder de nationella tävlingar men här syns vi knappt.
Vad ex-proffset nu ska åta sig grunnar han som bäst på.
Han studerar ledarskap, är gift och har två barn så ”dagarna är inte svåra att fylla.” Men i sommar ska han arbeta med Cementa i Slite.
Samtidigt har det aviserats en tjänst som generalsekreterare inom Svenska cykelförbundet – för att leda och utveckla verksamheten och lyfta sporten.
– Jag har blivit rådd att söka men tackar nog nej. Jag kommer inte vara aktiv i något cykellag men fortsätta att träna och coacha både elitcyklister och motionärer, men i egen regi, säger han.
– Det är lite jobbigt, det här har ju varit den stora delen av mitt liv.