I mitten av mars beslutade Nordic sport och event att flytta fram Golfa Gotland Runt till september. Nu står det klart att det inte blir något Stångebroslaget eller City Run i Linköping som man också arrangerar, på grund av restriktionerna av covid-19.
– Det är tuffa tider för oss just nu. Stångebroslaget som vi är promotor för, bara där tappar vi omkring 350 000 kronor i rena pengar eftersom det inte blir av i år, säger Conny Bohlin.
Just nu är fokus på att kunna få till ett GGN i höst, men det är fortfarande oklart om det går att genomföra. Inte minst med tanke på de tappade intäkterna genom minskat antal anmälda förare, uteblivna partner intäkter och publikintäkter.
– Vi vill såklart att GGN i första hand ska genomföras som vanligt, men vi vet redan nu att om vi genomför det så kommer vi tappa minst 1,5 miljoner i omsättning på uteblivna partnerintäkter och minskat antal förare, säger han.
Trots dystra tider är Conny Bohlin hoppfull inför höstens stora händelse på ön då man sedan i mars arbetat med en plan B för att kunna genomföra ett GGN även om nuvarande restriktioner råder.
– Flera löplopp började ju skapa virtuella varianter, Göteborgsvarvet till exempel. Så vi började leka med tanken att göra något liknande för GGN, säger han och fortsätter:
– Det hela har blivit till en app med tracking av GGN-banan tillsammans med en röststyrning som förarna kan ha i öronen under loppet.
Motorcykelförbundet har godkänt att om det bedöms att tävlingen inte går att genomföra så ställer man den tionde september om till GGN world wide.
– Då kör vi istället GGN på 100 banor runt om i Europa med app istället. Man kör alltså sitt eget GGN på sin hemmabana. Det blir istället en GGN segrare per bana och det är fritt till klubborna runt om i landet att sätta upp en bana, säger han.
Conny Bohlin menar att alternativet inte är optimalt. Besöksnäringen blir den stora förloraren eftersom loppet delvis inte körs på Gotland.
– Det blir i så fall inget vanligt GGN i år, men det är ett bra alternativ som gör att vi kan överleva till nästa år. Om vi som bolag går i konkurs i år, ja då blir det heller inget GGN kommande år, säger han.
Man hoppas att genom det virtuella GGN kunna locka omkring 2000 förare.